Mistä kuntouttavaa ryhmätoimintaa työkyvyttömyyseläkkeellä?

Kysytty

Olen nyt eläkkeellä, työkyvyttömyyssyistä.
En ole kuntouttavassa työtoiminnassa ollut kahteen vuoteen.
Mitä on sosiaalinen kuntoutus, miten pääsen siihen.
Ryhmäliikunta ja kuntouttava työtoiminta kiinnostaisi.

Vastaus

Vastattu

Jos olet jo työkyvyttömyyseläkkeellä, ei sosiaalinen kuntoutus ehkä koske enää sinua.

Asiaa kannattaa kuitenkin kysyä oman kunnan aikuissosiaalityöstä. Heidän kauttaan pääset ehkä uudelleen mukaan kuntoutukseen. Esim. Espoon Kipinä

Kuntouttava työtoiminta taas on tarkoitettu pitkään sairaana tai työttömänä olleille ihmisille, joilla ei vielä ole työkyvyttömyyseläkettä. Kela

Kenties voisit osallistua erilaisten yhdistysten toimintaan, hankkia vapaaehtoistyön tai kokeilla uutta harrastusta?

Espoossa toimivat mm. Emy, Askel, Hyvä arki, Naapuruustalo Matinkylä, Manna talo, Partiolaiset, SPR

Monissa kauppakeskuksissa ja kirjastoissa on ilmaisia liikuntaryhmiä aamupäivisin. Helmet

Espoon kaupungilta saa myös ilmaista liikuntaneuvojan palvelua:"Liikunnanohjaajat antavat maksutonta opastusta liikunta-asioissa kaikenikäisille ja ennen kaikkea uusille liikkujille. Meiltä saat tietoa lähialueesi liikuntamahdollisuuksista. Kuinka aloittaisin liikkumisen? Mikä sopisi minulle? Mitä lajeja voisin harrastaa? Soita Liikuntaneuvonnan puhelinpalveluun p.09 8166 0800 ma-pe klo 12-13 varataksesi ajan henkilökohtaiseen liikuntaneuvontaan. Myös Sosiaali- ja terveystoimen henkilöstö voi varata sinulle ajan henkilökohtaiseen liikuntaneuvontaan. Neuvontaa on mahdollista antaa koronarajoitusten aikana puhelimitse. 09 8166 0800 Aukioloajat: avoinna ma-pe 12-13" Espoo liikkuu