Otsikko
Olen mukana LOVE ry:n (Lapsen Oikeus Väkivallattomaan Elämään) vuorovaikutustaitojen koulutushankkeen suunnittelussa. Koulutus perustuu NVC-malliin, jossa…

Kysytty

Hei!
Olen mukana LOVE ry:n (Lapsen Oikeus Väkivallattomaan Elämään) vuorovaikutustaitojen koulutushankkeen suunnittelussa. Koulutus perustuu NVC-malliin, jossa keskeisellä sijalla ovat ihmisen tunteet ja tarpeet. Koulutuksessa olisi tarve opettaa kurssillaisia tunnistamaan erilaisia tarpeita ja tunteita. Mieleeni juolahti, että kaunokirjallisuudessa on paljon kuvauksia ihmisten välisistä konflikteista ja muista tilanteista, joissa niiin tarpeet kuin tunteetkin ilmenevät selkeinä. Kysyn siis, osaatteko ehdottaa menetelmää, jolla voisin päästä käsiksi kaunokirjallisuuden tai näytelmien yms. ihmissuhdedraamoja käsiitteleviiin kohtiin ilman että täytyy sitä varten lukea läpi tuhat romaania.

Innosta kirkuen otan vastaan myös kaikki muut vinkit, joiden avulla voiisimme opettaa kurssilaiset tunnistamaan tarpeita ja tunteita.

Suuri kiitos neuvoistanne ja avustanne etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjasampo.fi on kaunokirjallisuuden verkkopalvelu, jonka avulla voi etsiä kiinnostavia lukukokemuksia. Hakusanan avulla palvelusta löytyy tietyn aiheisia romaaneja, novelleja ja runokokoelmia. Hakusanat kuvaavat teosta kokonaisuutena, eli ne eivät kerro, millä sivulla esimerkiksi jotakin ihmissuhdekonfliktia käsitellään. Usein tietty teema tai aihe myös kulkee koko teoksen läpi "punaisena lankana", eikä sitä käsitellä vain joillakin sivuilla. Mutta tämän palvelun avulla voi välttyä lukemasta tuhatta romaania ihan vain aiheenetsintämielessä.

Hakusanalla konfliktit löytyy runsaasti romaaneja, runoja ja näytelmiä, mutta kirjan konflikti liittyy monesti myös esimerkiksi sotaan. On ehkä hyödyllisempää käyttää useampaa hakusanaa, vaikkapa sanoja konfliktit ja tunteet tai konfliktit ja perheet, tai vaikka hakemalla tarkemmin joillakin sanoilla, esimerkiksi väkivalta ja alkoholi. Hakiessa ja-sanaa ei tarvita sanojen väliin.

Hyviä tuloksia saa myös, kun löytää yhden sopivan kirjan, ja katsoo, millä sanoilla tätä kirjaa on kuvailtu.

Esimerkiksi Raija Harjun romaani Punainen rusetti löytyi hakusanoilla tunteet ja perheet. Kirjaa on kuvailtu myös monilla muilla sanoilla (mm. häpeä, anteeksianto ja perhesalaisuudet), joiden joukosta löytyy ehkä lisää sopivia sanoja, joilla hakea:

http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/http%253A%252F%252Fwww.btj.fi%252Fat_…

Kirjasampo löytyy kirjastot.fi-sivustolta:

http://www.kirjasampo.fi/