Olen miettinyt entisaikojen kirjailijoita, joista monet ovat olleet suunnattoman tuotteliaita, esim. Sakari Topelius. Hänhän oli paitsi kirjailija, myös…

Kysytty

Olen miettinyt entisaikojen kirjailijoita, joista monet ovat olleet suunnattoman tuotteliaita, esim. Sakari Topelius. Hänhän oli paitsi kirjailija, myös toimittaja täysipäiväisesti. Hän eli kuitenkin aikana, jolloin ei ollut nykyisiä tekstintuottolaitteita, vaan kaikki oli kirjoitettava käsin. Nykyään tavalliset toimistotyöntekijätkin, jotka istuvat koneen ääressä, valittavat niska- ja hartiakipuja. No kuinka oli ennenvanhaan?

Miten ihmeessä riitti aikaa kirjoittaa kaikki se tuotanto käsin? Minkälaisella kynällä esim. juuri Topelius kirjoitti? Tuskin hänellä avustajiakaan oli, jotka olisivat kirjoittaneet sanelusta.

Missä vaiheessa kirjoituskoneet tulivat kirjailijoiden käyttöön? Olen joskus lukenut, että Anni Polvakin kirjoitti Tiina-kirjat sinikantisiin vihkoihin - siis käsin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käsin kirjoittaminenkin voi olla melko nopeaa. Muistan jopa kuulleeni jonkun kirjailijan sanoneen, että tietokoneella kirjoittaminen on jopa liian nopeaa suhteessa siihen, että kirjoitettavaa tekstiä pitäisi ajatellakin.

Toisaalta Topelius eli melko vanhaksi ja kirjoitti joka päivä, joten ehtii siinä tekstiä syntyä vähän hitaammillakin välineillä. Osoitteessa http://www.sls.fi/topelius/index.php?docid=82 todetaan, että Topeliuksen julkaistut teokset ovat noin 15 700 painettua sivua. Jos Topeliuksen aktiiviseksi kirjoitusajaksi laskisi vaikka varovasti arvioiden 50 vuotta, olisi tekstiä syntynyt keskimäärin 314 sivua vuodessa eli vajaa sivu päivässä. Ei kuulosta aivan järkyttävältä tahdilta käsin sulkakynällä kirjoitettunakaan. En löytänyt tarkempaa tietoa Topeliuksen käyttämästä kynästä, mutta luulisin hänen käyttäneen sulkakynää.

Voi hyvin olla, että pitkät kirjoitusrupeamat ovat tuottaneet kipuja sen ajan ihmisillekin. Arvelisin, että ehkä konttorityö on ollut vielä puuduttavampaa kuin kirjailijan työ.

Itse asiassa entisaikojen kirjailijoilla oli myös avustajia, jopa suorastaan kirjoitustehtaita, joissa avustajat laativat kirjoja mestarin ohjeiden mukaan. Esimerkiksi tavattoman tuotteliaan Alexandre Dumas’n teoksissa oli tällaisilla avustajilla roolinsa.

Kirjoituskone syntyi jo 1700-luvulla, mutta ilmeisesti vasta 1800-luvulla se alkoi tulla kirjailijoiden käyttöön. Yrjö Hosiaisluoman ”Kirjallisuuden sanakirja” kertoo, että Mark Twain (1835–1910) oli tiettävästi ensimmäinen kirjailija, joka toimitti kustantajalle koneella kirjoitetun käsikirjoituksen. Kehitys ei varmasti ollut mikään suoraviivainen, vaan toiset kirjailijat ottivat kirjoituskoneen käyttöön ja toiset eivät. Samoin tietokonekaan ei kaikkia kirjailijoista innostanut, vaan jotkut pitäytyivät tietokoneiden tultuakin mieluummin kirjoituskoneessa.