Olen miettinyt ensimmäistä kuulentoa ja yleensä kuulentoja. Monikin asia on jäänyt mietityttämään, mm. sellainen, että miten Neil Armstrongin laskeutuminen…

Kysytty

Hei! Olen miettinyt ensimmäistä kuulentoa ja yleensä kuulentoja. Monikin asia on jäänyt mietityttämään, mm. sellainen, että miten Neil Armstrongin laskeutuminen aluksesta kuuhun on voitu kuvata. Kuka sen on kuvannut...Joku kuun asukasko, peräti itse kuu-ukko. Onkohan tälle joku selitys, vai pitääkö alkaa jo uskomaan salaliittoteorioihin, ettei kuussa todellisuudessa ole käytykään..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuulennoista kiinnostuneelle hyvä johdatus aiheeseen on Ilpo Lagerstedtin kirja Rakettimiehiä : kilpajuoksu Kuuhun (Karisto, 2008). Kuuhun ensimmäisenä laskeutuneen Apollo 11 -lennon vaiheista yksityiskohtaisemmin kertoo puolestaan Peter Ryanin Kuun valloitus : Apollo 11:n vaiheet (Karisto, 1969).

Neil Armstrongin laskeutuminen on kuvattu kuumodulin laskeutumisjalustassa olevaan rahtitilaan (MESA) sijoitetulla tv-kameralla. Kun MESA (modularized equipment stowage assembly) oli laskettu oikeaan asemaan modulin laskeutumisportaiden alapään vasemmalle puolelle Armstrong poisti suojuksen säilytystilaan sijoitetun laitteiston päältä vetämällä siihen kiinnitetystä narusta, mikä käynnisti kameran ja se alkoi välittää kuvaa hänen laskeutumisestaan Kuun pinnalle tikkaita pitkin.

Havainnollinen esitys MESA-kameran sijainnista: http://www.clavius.org/mesacam.html

Lähteet:
Ilpo Lagerstedt, Rakettimiehiä : kilpajuoksu Kuuhun
Peter Ryan, Kuun valloitus : Apollo 11:n vaiheet