Olen miettimässä e-kirjojen lukemiseen silmäystävällistä lukulaitetta. Onko kirjastoilla tietoa näistä laitemalleista tai jopa suosituksia?

Kysytty

Hei. Olen miettimässä e-kirjojen lukemiseen silmäystävällistä lukulaitetta. Onko kirjastoilla tietoa näistä laitemalleista tai jopa suosituksia?

Vastaus

Vastattu

Joitakin seikkoja tulee huomioida jos lukulaitteella on tarkoitus lukea kirjaston tarjoamia e-kirjoja.

Kirjaston e-kirjat ovat pääsääntöisesti EPUB- tai PDF-muodossa, joten lukulaitteen tulee tukea näitä tiedostomuotoja.

Verkkoyhteys helpottaa kirjaston e-kirjojen käyttöä. Jos lukulaitteessa on verkkoyhteys ja mahdollisuus verkosta lataamiseen, e-kirjan voi kopioida suoraan e-kirjapalvelusta. Muuten e-kirja kopioidaan lukulaitteelle tietokoneen kautta.

Ennen lukulaitteen hankkimista tulee myös varmistaa, että se on yhteensopiva Adobe Digital Editionsin kanssa. Tämän voi tarkistaa Adoben sivuilta: https://blogs.adobe.com/aemmobile/supported-devices. Adobea tarvitaan tekijänoikeussuojauksen avaamiseen.

Kindle-lukulaitteet käyttävät Amazonin omaa tekijänoikeussuojausta, joten ne eivät sovellu ollenkaan kirjaston e-kirjojen lukemiseen.

Kirjastoilla ei ole varsinaista suositusta siitä, mikä kaupallinen lukulaite olisi paras esimerkiksi käyttöominaisuuksiltaan.  Nykyään suurin osa lukulaitevalmistajista markkinoi laitteitaan silmäystävällisinä. Kannattaa kuitenkin tutustua valmistajan käyttötietoihin, käyttäjäarvioihin sekä myyjän tietoihin ja suosituksiin, jotta itselle sopivin ja käytännöllisin lukulaite löytyy.

https://www.helmet.fi/fi-FI/Ekirjasto/Kirjat_ja_aanikirjat/Ohjeet_ekirja_ja_aanikirjapalveluihin(25244)