Hamilton-musikaalia Lontoossa

Kysytty

Hei!

Olen menossa kesällä katsomaan Hamilton-musikaalia Lontooseen. Se on tositapahtumiin perustuva tarina Alexander Hamiltonista.

Stooria luonnehditaan "founding fathersin unohdetun jäsenen tragediaksi". Mies sai USAn alkumetreillä kasvonsa seteliin ja tyypin ura katkesi (ilmeisesti) Aaron Burrin ampumaan luotiin.

Mutta itse kysymykseen:

Mikäli haluaisin lukea kyseisestä henkilöstä, ja Yhdysvaltain alkuvaiheista, joihin hänen tarinansa liittyy, _suomeksi_ ja mahdollisesti vieläpä sellaisella ymmärrettävyyden tasolla, mitä esim yläasteen/lukion oppikirjoissa käytetään, niin onko olemassa mitään lähteitä?

Jos helpotan tehtävää hieman ja poistan yhtälöstä tuon selkeyden, jätetään jäljelle vain toive lukea _suomeksi_, mitä suosittelette ?

Mainittakoon, että tuon Hamilton-musikaalin yhteydessä on julkaistu netissä monenmoista FAQ-tyyppistä helppotietoutta palasteltuna, mutta nuo tekstit ovat

a) täynnä aihepiirin sanastoa kuten "amendment" jne
b) suunnattu amerikkalaisille tai vähintään brittiläisille, joilla on valmiina selkärangassaan Usan syntytarina.

Miten pääsisin kohentamaan ymmärrystäni, suomeksi, lukematta kuitenkaan ehkä kokonaista kirjaa ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alexander Hamiltonista on kirjoitettu pari suomenkielistä verkkoartikkelia. Toinen niistä löytyy Wikipediasta osoitteesta https://fi.wikipedia.org/wiki/Alexander_Hamilton .

Suomen kuvalehden USA:n setelirahauudistusta koskevassa jutussa on mainintoja Hamiltonista. Artikkelin osoite on

https://suomenkuvalehti.fi/americana/rasisti-sai-vaistya-orjan-tielta/?shared=2765-0ed0b130-1 .

On suositeltavaa tutustua Ari Helon alla mainittuun kirjaan. Sitä on saatavilla kirjastoista. Kirjassa on käsitelty myös Alexander Hamiltonia.

Helo, Ari: Yhdysvaltain demokratian synty: unionin idea ja amerikkalainen historiakäsitys: sekä liittovaltion perustamisdokumentit: Itsenäisyysjulistus, Konfederaatioartiklat, tärkeimmät Federalistikirjoitukset ja Yhdysvaltain perustuslaki lisäyksineen, Gaudeamus 2014.