Olen Me Naisten toimittaja ja teen juttua elämänhallinta oppaista ja niiden suosiosta. Minua kiinnostaa, miten elämänhallintaoppaiden suosio näkyy kirjastoissa…

Kysytty

Olen Me Naisten toimittaja ja teen juttua elämänhallinta oppaista ja niiden suosiosta. Minua kiinnostaa, miten elämänhallintaoppaiden suosio näkyy kirjastoissa. Millaiset kirjat kiinnostavat? Millaisiin ongelmiin haetaan apua? Onko kirjastoissa kyseisen alueen kirjahankinnat kasvaneet kysynnän ja tarjonnan mahdollisesti kasvaessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elämänhallinta käsitteenä on moniulotteinen ja -merkityksinen. Elämisen taitoja ja todellisuuteen sopeutumista käsittelevää kirjallisuutta löytyy myös muualta kuin varsinaisten elämänhallintaoppaiden joukosta, esim. psykologiasta ja psykiatriasta, uskonnosta ja kaunokirjallisuudesta. Käytännön kirjastotyön ja oman tuntuman perusteella kiinnostusta on viime vuosina kohdistunut esim. seuraaviin aiheisiin:

- henkinen kasvu, henkisyys, hengellisyys, mielenrauha
- ajanhallinta
- tunteet : pelot, viha, häpeä, tunteiden käsittely ja niiden hallinta
- onnellisuus
- parisuhde ja sen toimivuus, parisuhteen kriisit, avioero
- anteeksianto
- kiltteys
- narsismi, eläminen narsistin kanssa
- terveet elämäntavat, dieetit, kuntoilu
- alkoholinkäyttö, alkoholiongelmat
- kriisit, kuolema, työpaikan menetys
- sairaudet, masennus ja sen kanssa eläminen

Elämisen taitoja käsittelevää kirjallisuutta on hankittu kirjastoihin runsaasti, sitä on lainattu paljon ja lainataan edelleenkin. Näppituntumalla myös tarjonta on lisääntynyt, mutta tilastoja tämän alueen tarjonnasta ja hankinnasta ei tällä hetkellä löydy. HelMet –verkkokirjastosta http://www.helmet.fi saa kuvan pääkaupunkiseudun kirjastoihin hankitusta kirjallisuudesta esim. valitsemalla hakusanaksi s:elämäntaito or s:elämänhallinta, aineistoksi kirjat ja kieleksi suomi. Tällöin listautuvat ko.kirjat uutuusjärjestyksessä. Espoossa tehdyn pikaselvityksen mukaan Espoon kirjastoissa on 22 vuosina 2006-2008 julkaistuja suomenkielistä tietokirjaa, jotka on indeksoitu asiasanalla elämänhallinta. Näistä 22 tietoteoksesta on Espoon kirjastoissa 177 nidettä ja nämä niteet on lainattu tämän vuoden 2008 kuluessa keskimäärin 1.3 kertaa. Kirjat ovat olleet hyvin suosittuja.