Olen matkustamassa ulkomaille ja haluaisin ostaa vanhaa tavaraa sieltä, onko rajoituksia/huomioitavaa?

Kysytty

Olen matkustamassa ulkomaille ja haluaisin ostaa vanhaa tavaraa sieltä, onko rajoituksia/huomioitavaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kansallismuseo vastaa kysymykseen näin:
Keskeinen kysymys kulttuuriesineiden kohdalla on aina niiden aitous, sillä myös taitavia jäljitelmiä liikkuu paljon.
Tämän lisäksi tulee kiinnittää erityistä huomiota siihen, mistä esine on peräisin. Valitettavan usein myynnissä on esimerkiksi varastettuja tai jostain muutoin luvatta irrotettuja esineitä. Kulttuuriomaisuutta hajotetaan myös usein osiin, jotta osien yhteenlaskettu rahallinen arvo olisi suurempi kuin kokonaisen esineen. Jokainen tällainen osiin hajottaminen tuhoaa peruuttamattomalla tavalla alkuperämaan kulttuuriperintöä.
Lähes kaikissa maissa on voimassa kulttuuriperinnön suojelemiseksi laadittu vientilainsäädäntö. Mikäli suunnitteilla on kulttuuriesineiden ostaminen toisesta maasta, tulisi aina etukäteen varmistaa kyseisen maan lupaviranomaisilta onko kulttuuriesineiden vienti kyseisestä maasta sallittua ja edellyttääkö vienti mahdollisesti erityistä lupaa. Myös sellaiset esineet, joita ei mielletä rahallisesti arvokkaiksi voivat olla vientirajoitusten piirissä ja kulttuurihistoriallisesti merkittäviä
Esimerkiksi silloin, kun kulttuuriesineitä ollaan viemässä Suomesta pois, niiden maastavienti voi vaatia lupaa. Suomessa kulttuuriesineiden maastaviennin osalta yleisenä lupaviranomaisena toimii Museovirasto.
Kulttuuriesineiden laiton kauppa on noussut viime aikoina otsikoihin. Erityisen suuri tämä ongelma on konfliktialueilla, missä levottomuudet estävät kulttuuriperinnön täysimittaisen suojelun. Laittomalla kulttuuriesinekaupalla pyritään usein myös rahoittamaan muuta rikollista toimintaa ja terrorismia. Kysymyksessä on siten vakava ongelma.
Suomessa ei tällä hetkellä ole kulttuuriesineitä koskevaa tuontilainsäädäntöä (poikkeuksena Irakin ja Syyrian kulttuuriomaisuutta koskevat erityissäädökset). EU:ssa valmistellaan kuitenkin parhaillaan myös tuonnin rajoittamista koskevia säädöksiä, jotka voimaan tullessaan tulevat koskemaan myös Suomea.