Olen lukenut vuosia sitten kirjan, joka kertoo neuvostoliittolaisen naisen ja englantilaisen lähetystövirkailijan rakkaustarinan. Heidän poikansa matkustaa…

Kysytty

Olen lukenut vuosia sitten kirjan, joka kertoo neuvostoliittolaisen naisen ja englantilaisen lähetystövirkailijan rakkaustarinan. Heidän poikansa matkustaa Venäjälle Neuvostoliiton hajottua. Poika elää varsin itsetuhoisesti.
Halusin suositella kirjaa ystävälleni mutta en löydä sitä kun en muista kirjan enkä kirjoittajan nimeä.

Vastaus

Vastattu

Etsitty kirja saattaisi olla Owen Matthewsin Stalinin lapset : sodan ja rakkauden arvet (Otava, 2009)

Owen Matthews on tehnyt matkaa omille juurilleen tienviittoina asiakirjat Stalinin salaisen poliisin käsiin kuolleen isoisän vaiheista sekä vanhempien riipaisevat rakkauskirjeet kylmän sodan ajalta.
Matthews kertoo isänsä ja äitinsä traagisen rakkaustarinan ja valottaa läheistensä kautta Stalinin hirmuvallan aikaa. Älykkään tarkastelun alle joutuvat myös Neuvostoliiton romahtaminen ja nyky-Venäjä uusrikkaineen sekä hänen omat kokemuksensa nuorena reportterina 1990-luvun Moskovassa, anarkian, huumeiden ja väkivallan maailmassa.