Olen lukenut liki kaikki Toni Morrisonin romaanit samoin kuin Faulknerinkin. Tyyli, ihmiskuvaukset ja yhteiskunnan kuvaaminen niissä kiehtovat. Etelävaltioiden…

Kysytty

Olen lukenut liki kaikki Toni Morrisonin romaanit samoin kuin Faulknerinkin. Tyyli, ihmiskuvaukset ja yhteiskunnan kuvaaminen niissä kiehtovat. Etelävaltioiden rotukysymyksistä haluaisin lukea lisääkin, ja olenkin lukenut mm. Keskiyö hyvän ja pahan puutarhassa ja Kuin surmaisi stakielen.

Nyt kaipaan lisää rotuasioita tai etelävaltioita muutenkin käsittelevää kirjallisuutta, tai vaikkapa rotusyrjintää muualakin käsitteleviä kirjoja kuten Valkoinen kuiva kausi, joka onkin jo tuttu. Mitähän löytyisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaski-kirjastoista löytyvää, rotusyrjintää käsittelevää kirjallisuutta saa haettua Finnasta erilaisilla hakusanayhdistelmillä. Sanayhdistelmät rotusyrjintä ja Yhdysvallat sekä rasismi ja Yhdysvallat tuovat esiin kaiken aiheeseen liittyvän aineiston. Aineistotyypiksi valitaan tässä tapauksessa kirja ja päägenreksi kaunokirjallisuus. Sanalla rotusyrjintä saadut tulokset näet tästä linkistä, sanalla rasismi saadut tulokset näet tästä linkistä.

Tuloksista löytyvät ainakin esimerkiksi seuraavat kirjat:
Juuret (Alex Haley, 1977)
Matkalla kotiin (Yaa Gyasi, 2017)
Kaikki taivaan linnut (Harper Lee, 2016)
Vihan kadut (Ryan Gattis, 2015)
Häivähdys purppuraa (Alice Walker, 1986)
Viha jonka kylvät (Angie Thomas, 2017)
Kaukaiset seudut (Tom Spanbauer, 2006)
Piiat (Kathryn Stockett, 2010)
Mehiläisten salaisuudet (Sue Monk Kidd, 2005)

Etninen syrjintä -asiasanalla löytyy esimerkiksi Kotiinpalaajat (Chimamanda Ngozi Adichie, 2013), ja hakusanalla apartheid puolestaan löytyy André Brinkin teosten lisäksi esimerkiksi Etelä-Afrikkaan ja Rhodesiaan sijoittuvia J. M. Coetzeen ja Doris Lessingin teoksia.

Lukuideoita kannattaa hakea samoilla asiasanoilla myös Kirjasampo-palvelusta.