Olen lukenut, että Valentina Vassilyeva-niminen venäläisnainen synnytti 1700-luvulla 69 lasta. Hänestä tuntuu löytyvän erittäin vähän tietoa suomen kielellä,…

Kysytty

Olen lukenut, että Valentina Vassilyeva-niminen venäläisnainen synnytti 1700-luvulla 69 lasta. Hänestä tuntuu löytyvän erittäin vähän tietoa suomen kielellä, mutta haluaisin tietää hänestä mahdollisimman paljon juuri suomen kielellä, esim. sen että miten on mahdollista synnyttää noin paljon lapsia, lasten nimiä jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Venäläisen talonpojan Feodor Vassilyevin (1707 – n. 1782) ensimmäistä vaimoa pidetään maailman eniten lapsia synnyttäneenä naisena. Joissakin yhteyksissä vaimon nimeksi sanotaan Valentina, mutta esim. ennätyksen sivuilleen listannut Guinness World Records ei mainitse etunimeä lainkaan.

Rouva Vassilyeva synnytti yhteensä 69 lasta. Kaikki raskaudet olivat monisikiöisiä: 16 kaksoset, 7 kolmoset ja 4 neloset. Synnytyksiä kertyi näin ollen 27. Aikalaislähteiden mukaan lapset syntyivät vuosina 1725–65, ja vain kaksi heistä kuoli lapsuusiässä. Feodor Vassilyev meni myöhemmin uudelleen naimisiin, ja tästä avioliitosta syntyi vielä kuudet kaksoset ja kahdet kolmoset eli yhteensä 18 lasta.

Tapaus tuli laajemmin tunnetuksi, kun Nikolskin luostari toimitti siitä tiedot Moskovaan vuonna 1782. Sen jälkeen siitä kerrottiin myös länsimaisissa lehdissä. Sittemmin tietojen luotettavuutta on kyseenalaistettu.

Lasten nimistä tai heidän elämästään en onnistunut löytämään tietoa. Perhekuva löytyy sivulta http://www.google.fi/#hl=fi&q=feodor+vassilyev+children+names&oq=vassil….

Lähteet:
Guinness World Records: http://www.guinnessworldrecords.com/world-records/3000/most-prolific-mo…
Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Feodor_Vassilyev