Olen lukenut, että Arvo ylppö syntyi keskosena ja oli aikuisikäisenäkin pienikokoinen. Olisiko millään mahdollista saada tietää, että kuinka pienenä keskosena…

Kysytty

Olen lukenut, että Arvo ylppö syntyi keskosena ja oli aikuisikäisenäkin pienikokoinen. Olisiko millään mahdollista saada tietää, että kuinka pienenä keskosena hän kenties syntyi ja minkä kokoinen hän oli aikuisena? Asia kiinnostaa minua, koska synnyin itsekin keskosena ja olen pienikoinen aikuinen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Inkeri Nummisen toimittamassa Arvo Ylpön muistelusten ja päiväkirjamerkintöjen kokoelmassa Arvo Ylpön vuosisata arkkiatri kertoo syntymästään seuraavasti:

"Olen syntynyt ilmeisesti hieman ennen aikojani, koskapa syntymäni oli aiheuttanut sellaisen tohinan ja kiireen Iso-Mikkolan talossa. Olin sentään 27-vuotiaalle äidilleni jo viides synnytys."
"Syntymäpainostani ja pituudestani minulla ei ole varmaa käsitystä, mutten ilmeisesti ihan pieni ole ollut, reilusti kuitenkin alle kolme kiloa painanut."

Ylppö itse ehdotti "keskosnimitystä käytettäväksi ei obstetrisena aika-, vaan äskensyntyneen lapsen ruumiilliseen kehitykseen kohdistuvana käsityksenä" eli hän piti vastasyntyneen kokoa raskauden kestoa merkitsevämpänä kriteerinä. Sen mukaisesti hän määritteli keskosiksi kaikki alle 2500 gramman painoiset vastasyntyneet. Sitä, alittiko Ylpön oma "reilusti alle kolmen kilon" paino tämän rajan, on vaikea todentaa. Tuntuu miltei siltä kuin Ylppö olisi tieten tahtoen halunnut olla ottamatta ehdotonta kantaa omaan mahdolliseen keskosuuteensa pitäytyessään suhteuttamasta syntymäpainoaan strategiseen 2,5 kg:n rajaan ja toteamalla aavistuksen verran tulkinnanvaraisesti syntyneensä "ilmeisesti hieman ennen aikojaan".

Keskonen tai ei, pienikokoinen aikuinen Ylppö joka tapauksessa oli. Kansallisgalleria : suuret suomalaiset -kirjasarjan Ylppö-artikkeli ilmoittaa hänen pituudekseen 154 cm.

Lähteet:
Kansallisgalleria : suuret suomalaiset. [3. osa], Nuori tasavalta :(1920-1945). Weilin + Göös, 1996
Arvo Ylppö, Arvo Ylpön vuosisata. WSOY, 1987
Arvo Ylppö, Synnytyksen aiheuttamista aivo- ja hermovioista keskosilla. Duodecim 10-12/1920