Olen lukenut ääneen 1950-luvun lopulla ekaluokkalaisena koulumme joulujuhlassa pienen tarinan, jonka nimi lähes varmasti oli "Pullatonttu". Olisiko kenelläkään…

Kysytty

Olen lukenut ääneen 1950-luvun lopulla ekaluokkalaisena koulumme joulujuhlassa pienen tarinan, jonka nimi lähes varmasti oli "Pullatonttu". Olisiko kenelläkään tietoa mistä tämän tarinan tai sen sisältävän kirjan voisi vielä löytää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä saattaisi olla Martti Haavion satu Pullapoika, joka ilmestyi ensimmäisen kerran v. 1950. Tarinassa Hilkka-niminen tyttö leipoo Pullapojan, joka hyppää uunista elävänä ja lähtee maailmalle seikkailemaan. Pullapoika tapaa Jänö-Pupun,Repo-Ketun, Susi-Hukan ja Nalle-Karhun, jotka kaikki yrittävät syödä sen. Lopulta Pullapoika päätyy takaisin kotiin, ja Hilkka syö sen.

Satu löytyy mm. näistä kirjoista:
Martti Haavio: Pullapoika
Martti Haavio: Iloinen lorukirja (s. 87-91)

Martti Haavion kirjassa "Kultainen lukukirja" sadusta on erilainen versio, ja se on sarjakuvin kuvitettu.

4 ääntä

Kommentit

Olin lapsena saanut Martti Haavion Pullapoikakirjan ja harmitellut kirjan katoamista silloin, kun olisin omilleni lukenut sen. Parikymmentävuotta jäkeen näin saman kirjan
Turun Kansallisenkirjakaupan ikkunassa ja ostin sen. Nyt minulla on lapsenlapsia ja taas on kirja kadoksissa. Kirjassa oli vain muutama lehti aika paksua pahvia.
Työssänikin olisin voinut lukea tätä kirjaa, mutta nyt olen ollut jo 10 vuotta eläkkeellä.