Otsikko
OLEN LÖYTÄNYT SUKUNI PAPEREISTA SUKUNIMEN LEMLUND. ESIINTYY 1900 VUODEN ALUSSA. MISTÄ NIMI ON TULLUT?

Kysytty

OLEN LÖYTÄNYT SUKUNI PAPEREISTA SUKUNIMEN
LEMLUND. ESIINTYY 1900 VUODEN ALUSSA.
MISTÄ NIMI ON TULLUT

Vastaus

Vastattu

Internetin hakemistoista en löytänyt Lemlundia. (Geneat, Ancestry ja FamilySearch)

Voisiko nimi olla Lemland? Silloin mm. FamilySearch ehdottaa lähtömaaksi Ruotsia. https://www.familysearch.org/en/surname?surname=Lemland

Apua sukunimien jäljityksessä voisi olla myös suomalaisista sukunimikirjoista esim.

Juhani Pöyhönen: Suomalainen sukunimikartasto = Atlas of Finnish surnames tai  Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala: Sukunimet.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kysyin aiemmin nimestä LEMLUND, nimi oli tarkistettaessa LENDMUND tai MUNDS
päätteinen. On osoite kirjeessäkin. En löydä moista mistään. Ihmettelen.

Hiskistä löytyy suutarinleski Lemlund, joka on kuollut Karunan pitäjässä 64-vuotiaana 1836.
Näkyykö kirjeessä paikannimeä, postileimaa tms? Onko siinä postimerkki, jos on, millainen? Onko osoite, jolla voisi hakea netistä - kokeile googlemapsia.
Lendmund viittaisi mielestäni Baltiaan tai Saksaan. Ehdotan, että liittyisit MyHeritageen tai johonkin muuhun genealogiseen porukkaan, silloin alkaa löytyä. Osa on maksullisia, osaan voi liittyä koeajalle maksutta.

Onkohan sukunimessä vieläkin tulkinnan varaa?
Esim Lendum.- nimisiä on paljon Tanskassa ja Yhdysvalloissa. Lendend-sukuisia on Yhdysvaltain Georgiassa, jostain Euroopasta hekin ovat sinne menneet.