Olen lapsena lukenut lähes kaikki kotikirjastoni lasten- ja nuortenosaston kirjasarjat. Yhden kirjasarjan nimeä en muista ja se on vaivannut minua vuosien…

Kysytty

Hei!
Olen lapsena lukenut lähes kaikki kotikirjastoni lasten- ja nuortenosaston kirjasarjat. Yhden kirjasarjan nimeä en muista ja se on vaivannut minua vuosien varrella kovasti. Vinkkini kirjasarjaan löytymiseen ovat valitettavasti vähäiset. Kyseessä on salapoliisi/etsiväkerho -sarja, jonka yksi päähenkilö söi aina tietynlaisia karkkeja ja asuu muistaakseni kerrostalossa. Kirjailija ei ole suomalainen, todennäköisesti ruotsalainen ja koska muistan kirjojen sijainnin silloisessa kirjastossa, sijoittuu sukunimi hyvin aakkosten loppupäähän. Itse olen lukenut kirjoja kesällä -94 ja ne eivät todennäköisesti olleet ihan uutuuskirjoja silloin, vaan jo vähän vanhempia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muistelemasi kirjasarja on Olov Svedelidin Korttelijengi (ruotsiksi Betongrosorna) -sarja.

Nuortenkirjasarjan tapahtumat sijoittuvat Tukholmaan ja yksi jengiläisistä söi jatkuvasti vadelmaveneitä.

Kahdeksanosainen sarja ilmestyi suomeksi 1986-1994:

  • Korttelijengi ja asuntomurrot
  • Korttelijengi ja konnien kätkö
  • Korttelijengi tuhopolttajien jäljillä
  • Korttelijengi ja kadonnut nainen
  • Korttelijengi ja postiryöstö
  • Korttelijengi ja suuri kaappaus
  • Korttelijengi ja uhkauskirjeet
  • Korttelijengi ja petkuttaja