Olen lainannut kirjan ja se pitää palauttaa 28.01. Huomasin, että olen silloin matkoilla ja palaan Suomeen 29.01. Jos palautan sen vaikka 3 päivää myöhässä,…

Kysytty

Olen lainannut kirjan ja se pitää palauttaa 28.01. Huomasin, että olen silloin matkoilla ja palaan Suomeen 29.01. Jos palautan sen vaikka 3 päivää myöhässä, saanko minä sitten laskun? Paljonko se maksaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Myöhästymismaksu on aikuisten aineistosta on 20 senttiä päivältä. Kolmesta päivästä tulee siis yhdestä kirjasta 60 senttiä myöhästymismaksua. Maksun voi maksaa kirjan palautettuaan kirjastossa tai nettipalvelun kautta verkossa. (https://www.helmet.fi/maksukaista/)

Jos kirjasta ei ole varauksia eikä sitä ole jo uusittu viittä kertaa, voi lainan uusia netissä kirjautumalla omiin tietoihin HelMet-sivuilla (www.helmet.fi).

Sekä uusiminen että nettimaksaminen onnistuu vain, jos korttiin on liitetty PIN-koodi. Jos PIN-koodia ei ole, voi lainan uusia pyytämällä sitä HelMet-chat-palvelussa tai laittamalla sähköpostia omaan kirjastoon (yhteystiedot löytyvät myös HelMet-sivustolta). Tällöin täytyy tietää kirjastokortin numero.