Olen lähdössä syksyllä reissuun Chileen. Matkan ensimmäinen etappi on Santiago de Chile ja sen lähiympäristö. Sieltä matka jatkuu Atacaman autiomaahan, ja…

Kysytty

Hei,

olen lähdössä syksyllä reissuun Chileen. Matkan ensimmäinen etappi on Santiago de Chile ja sen lähiympäristö. Sieltä matka jatkuu Atacaman autiomaahan, ja sieltä sitten Chilen pohjoisosan kautta Peruun ja Machu Pichulle. Kotiin palaan Liman kautta.

Olisin kiinnostunut saamaan käsiini jotain matkalukemista joka käsittelisi tai joiden tarinat sijoittuisivat näille alueille. Kirjallisuuden lajilla ei niinkään ole väliä kunhan kyseessä ei ole matkaopas. Pablo Nerudan runoja minulla on, joten myöskään ne eivät ole nyt toivomuslistalla.

Löytyiskö jotain hyviä vinkkejä ja tärppejä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Chileen sijoittuvaa kaunokirjallisuutta ovat esim. Pelle Miljoonan Villarica, Roberto Bolanon Chileläinen yösoitto, Alberto Fuguetin Elämäni elokuvat, Marcela Serranon Näkemiin, pikku naiset ja Isabelle Allenden teokset, sekä esim. Antoinen B. Danielin Inkat. Peruun sijoittuvia ovat monet Mario Vargas Llosan teokset.
Matkakertomuksia näiltä alueilta ovat mm. Kyllikki Villan Myrskyssä, Pertti Dunckerin Merivuokko Tyynellämerellä, Matti Salon Andeilta Amazoniaan. Chilen yhteiskuntaa käsittelee mm. Jukka Koskelaisen teos Anteeksi häiriö, mutta tämä on vallankumous.