Olen kysynyt tätä jo aiemmin, mutta jostain syystä en saa vastausta kysymykseeni. Olisin hyvin kiitollinen, jos voisitte auttaa minua. Olen lukenut jostakin,…

Kysytty

Hei, olen kysynyt tätä jo aiemmin, mutta jostain syystä en saa vastausta kysymykseeni. Olisin hyvin kiitollinen, jos voisitte auttaa minua.

Olen lukenut jostakin, että antiikin Kreikassa on Eroksen ja Thanatoksen lisäksi puhuttu Thypoksesta, joka tarkoittaa jonkinlaista turhamaisuutta, kilvoittelua tai halua tulla muistetuksi. Ja myöhemmin Friedrich Nietsche on kirjoittanut juuri tuohon Thypokseen liittyen ja maininnut, että lopun aikojen ihmiseltä tuo Thypoksen vietti puuttuu, että hän ei enää kilvoittele tai kaipaa.

Haluaisinkin siis tietää, mistä voisin löytää lisätietoa asiasta? Miten Thypos kirjoitetaan? Mikä on Nietschen ajatus tähän liittyen tarkalleen ottaen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Enclyclopedia mythican mukaan https://pantheon.org/articles/t/typhon.html Typhon oli antiikin tarustossa varhainen hirviö, joka kuvattiin tuhoisaksi hirmumyrskyksi tai tulta syökseväksi jättiläiseksi. Homeroksen tarustossa Typhon on suljettu maan sisälle, Hesiodoksen Theogoniassa esiintyy kaksi hahmoa, Typhon, joka on Typhoeuksen poika, ja mm. Kerberoksen isä. Typhoeus on hirviö, jolla on kymmenen päätä, hirvittävät silmät ja äänet. Typhoeuksen kerrotaan taistelleen Zeuksen kanssa ihmisten herruudesta ja hävinneen. Lopulta mm. Ovidiuksen teoksissa ja Pindaros mainitsevat Zeuksen surmanneen Typhoeuksen. Hänet haudattiin Etna-tulivuoren alle Tartarokseen.

Nietzschen tekstistä löydän viittauksen Tyhpoeukseen teoksessa Schopenhauer as Educator, (Google booksista, Delphi Complete Works of Friedrich Nietzsche (Illustrated): Friedrich Nietzsche) kohdasta (luku IV), jossa hän käsittelee kolmea modernin miehen kuvausta: Rousseaun, Goethen ja Schopehauerin. Rousseaun miehen hän sanoo pitävän sisällään eniten paloa ja vaikuttavan ihmisiin todennäköisimmin. Tästä ensimmäisestä on lähtenyt liikkeelle ja lähtee liikkeelle voima, joka johtaa vallankumouksiin. Jokaisessa sosialistisessa vallankumouksessa on aina Rousseaun mies, Typhoeus Etnan alla.

Nietzschen tuotantoa voi tutkia Gutenberg-sivuilla http://www.gutenberg.org/ebooks/search/?query=nietzsche

Löysin pro gradu -tutkielman, joka käsittelee ihmistyyppeihin ja ihmisen kehitykseen Nietzschen filosofiassa, Meeri Simpanen, Ihmisen ja kulttuurin vuorovaiktus Nietzschen filosofiassa. Siinä analysoidaan mm. agonistista kamppailua sekä moraalin käsitteitä ja tietysti yli-ihmisen luontoa. Käsittääkseni tuo mainitsemasi kilvoittelu voisi liittyä juuri tuohon antiikin kreikkalaisessa kulttuurissa Nietzschen mukaan vallinneeseen agonistiseen kamppailuun ja sen muutos moraalin käsitteisiin ja yli-ihmiseen. Gradu löytyy täältä, https://core.ac.uk/download/pdf/17169401.pdf  Sen lähdeluetteloakin kannattaa tutkia.

Nietzschestä voi lukea Internet Encyclopedia of Philosophy:stä, https://www.iep.utm.edu/nietzsch/

Gutenbergin, Internet Encyclopedia of Philosophyn ja Encyclopedia Mythica löysin Makupalat.fi:stä, https://www.makupalat.fi/fi, josta kannattaa etsiä tiedonlähteitä. Esimerkiksi Gutenbergistä löytyviä Nietzsche-tekstejä en nähnyt Google-hakutuloksessani.

Vanhakin vastaus löytyi, https://www.kirjastot.fi/kysy/muistelen-lukeneeni-artikkelia-jossa-platonin