Olen kysynyt tätä ennenkin!!!! MIKSI AIKUISTEN ÄÄNIKIRJOJA ON ENEMMÄN MUILLA KUIN SUOMEN KIELELLÄ. Vastaukseksi olen saanut, että suomenkielisiä on enemmän…

Kysytty

Olen kysynyt tätä ennenkin!!!!
MIKSI AIKUISTEN ÄÄNIKIRJOJA ON ENEMMÄN MUILLA KUIN SUOMEN KIELELLÄ. Vastaukseksi olen saanut, että suomenkielisiä on enemmän. Nytkin on ilmestynyt uutuusluetteloon 53 uutta äänikirjaa, mutta ei yhtään SUOMEKSI. Onko teillä mitään lukuja kuinka paljon on suomenkielisiä vs. muilla kielillä. Tuntuu että kaikki luetuimpien kirjailijoiden kirjat ovat äänikirjoina muulla kuin suomenkielellä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ko. uutuusluettelossa oli tosiaan nyt äänikirjoja vain englanniksi tai ruotsiksi. Kutakin luettelon äänikirjaa oli hankittu useimmiten vain yksi kappale koko pääkaupunkiseudulle. Suomenkielisiä äänikirjoja sen sijaan hankitaan yleensä useita kymmeniä kutakin.

Suomenkielisiä äänikirjoja CD-levyinä ei ole ollut vielä saatavana kovin paljoa, joten kaikkea, mitä kustantajat tarjoavat myös hankitaan.

Tällä hetkellä HelMet-kirjastoissa näyttää olevan aikuisten suomenkielisiä CD-äänikirjoja 415, englanninkielisiä 465 ja ruotsinkielisiä 511. Kasetteina aikuisten äänikirjoja suomenkielisinä on 1596 (vaikka niitä on poistettu vähentyneen kysynnän vuoksi), englanninkielisinä 547 ja ruotsinkielisiä 353. CD-äänikirjojenkin suhde suomenkielisten eduksi tulee varmasti muuttumaan, kunhan niitä ilmestyy lisää.