Olen kuullut tarinan, että Jyväskylän Kanavuoreen on kätketty aarre. Onko tästä minkäänlaista tietoa tai alkuperäistarinaa missään mainittu?

Kysytty

Olen kuullut tarinan, että Jyväskylän Kanavuoreen on kätketty aarre. Onko tästä minkäänlaista tietoa tai alkuperäistarinaa missään mainittu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kanavuoren aarteesta on kerrottu juttuja, mutta kirjallista faktatietoa on hankala löytää.
Kanavuori on Jyväskylässä alue ja vuori, jonka kautta kulkee suosittu, kaunis luontopolku. Korkeus saattaa olla noin 200 metriä korkeiden kallioiden kohdalla. Kanavuoren ulkoilukartassa kerrotaan, että luontopolun maasto ja reitti ovat vaativat. Jyrkänteitä, kallioita ja louhikoita tulee varoa, erityisesti talvella ja liukkailla keleillä. Varovainen kulkija saa palkkioksi kuitenkin hienot näköalat, joita voi ihastella polun varrella.
http://www.jyvaskyla.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/jyvaskyla/e…
Nettitietosanakirja Wikipedia mainitsee lisäksi Kanavuoren isot luolastot, joissa on ollut mm. Puolustusvoimien suojeluvarikko tai Alvar Aalto –museon varastotila.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kanavuori
Sanomalehti Keskisuomalaisen arkistojutussa 17.5.1999 kerrotaan Kanavuoren koululaisten viettäneen yökoulua satumetsässä. Tiina Lamminahon jutussa kerrotaan mm: ”Kanavuoren koulun ympäristö muuttui perjantai-iltana lumotuksi satumetsäksi yhden yön ajaksi. Jännittävässä metsässä oli niin aarteenetsijöitä kuin menninkäisiä, keijuja, örkkejä ja muitakin satuolentoja.”
Nykyään myös geokätkeilyn harrastajat ovat etsineet kallioilta ja louhikoista omia aarteitaan eli kätköjä kalliolohkareiden koloista.
Teoksessa Jyväskylän maalaiskunnan historia 1945-2008 (Jyväskylän kaupunki, 2011) ei aarteesta löytynyt pikaselauksella mainintaa.