Olen kuullut sanonnan:"Kuukkeli on erämiehen kaveri", tai jotakin sen tapaista. Onko näitä Kuukkeliin ja erämieheen liittyviä sanontoja, tarinoita tai…

Kysytty

Olen kuullut sanonnan:"Kuukkeli on erämiehen kaveri", tai jotakin sen tapaista. Onko näitä Kuukkeliin ja erämieheen liittyviä sanontoja, tarinoita tai vastaavia muita?

Vastaus

Vastattu

Kuukkeli kuului samaan ennuslintujen joukkoon kuin esimerkiksi korppi, harakka, palokärki ja käki, joten vanha kansa seurasi tarkasti kuukkelien edesottamuksia ja lintuun liittyy koko joukko uskomuksia ja sanontoja. Kuukkelin maine on kaksijakoinen: se on sekä onnenlintu että epäonnen ennustaja. Siellä, missä kuukkeli on ollut tavallinen, se ennusti voittopuolisesti onnea; siellä, missä se on ollut harvinainen, siinä on herkästi nähty epäonnen enne. Tämä kaksijakoisuus näkyykin selvästi pohjoisten ja eteläisten kansanuskomusten erona. Ennusmerkkien maailma on kuitenkin kaikkea muuta kuin mustavalkoinen: kuukkelia onnenlintuna pitävässä Lapissakin onneton oli se, joka löysi kuukkelin pesän - häntä odotti kuolema.

Kaiketi juuri kuukkelin tuttavallisuus on antanut sille erikoisaseman metsästäjän silmissä. Pohjoisen havumetsäalueen suomensukuiset kansat ovat yleisesti uskoneet, että kuolleiden metsästäjien sielut jatkavat elämäänsä kuukkeleissa. Syntyperä selitti oivallisesti kuukkeleiden kiinnostuksen erämiesten asentopaikkoihin ja antoi niille myös oikeuden osallistua saaliinjakoon.

Kuukkelin arveltiin olevan liitossa metsänhaltijan kanssa, ja sen tehtävänä oli toimia tiedustelijana sekä johtaa harhaan metsästäjää ja tämän koiraa, jotta metsän väki saisi olla rauhassa. Metsämiehelle tapahtui pahin mahdollinen onnettomuus, jos kuukkeli tuli häntä vastaan: se ilmaisi, että metsänhaltija oli varuillaan eikä antaisi sillä kertaa riistaa. Ellei metsästäjä palaisi heti kotiin, hänelle voisi sattua jotakin ikävää, esimerkiksi jalka voisi katketa. Toisen uskomuksen mukaan piti metsäonnea saadakseen varta vasten ampua kuukkeli. Jos kuukkelin ampui turhaan, pyssy pilaantui eikä enää tappanut. Kuukkeli voi myös tärvellä metsästäjän ansat ja nokkia ansassa olevat saaliseläimet kelvottomiksi.

"Kuukkeli on hyvä lintu. Kun se tulee mettässä asennolle tai sen näkkee, niin se on hyvä, on hyvä onni." (Sodankylä)

"Jos metsästäjä näkee harakan taikka vielä pahempi, jos korpinärhin [kuukkelin] metsästämään lähtiessä tai siellä ollessa, niin hän ei saa riistaa. Saa huoleti kääntyä takaisin." (Uurainen)

"Jos tiiainen ensin tuli vastaan kun metsästään lähti, niin sai lintuja. Mutta jos närhi tai korpikuuske [kuukkeli] tuli vastaan, niin ei saanut mitään." (Virrat)

"Jos metsästäjä näkee korpikuuksan [kuukkelin] ensin kun hän menee metsään, on se yhdeksän metson edestä, niin kade se on." (Länsi-Teisko)

Hannu Hautala & Teuvo Suominen, Kuukkeli
Antero Järvinen, Maakuntalinnut
Hannu Siitonen & Heikki Willamo, Kuukkeli - sielunlintu