Olen kuullut kertomuksen sähkön alkuajoista. Näytöksessä "keksijä" esitteli sähköilmiöitä. Magneettisuutta, kipinöintiä jne. Lopussa joku kaupungin silmää…

Kysytty

Hei!
Olen kuullut kertomuksen sähkön alkuajoista. Näytöksessä "keksijä" esitteli sähköilmiöitä. Magneettisuutta, kipinöintiä jne. Lopussa joku kaupungin silmää tekevä oli kysynyt: "Mitä hyötyä tästä on"? "Keksijä vastasi: "En tiedä, mutta olen varma että tätä verotetaan vielä kovasti jonakin päivänä". Kuka oli tämä "keksijä"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen "keksijä" oli Michael Faraday (1791-1867), eräs sähkömagnetismin historian suurista nimistä.

"Kun Englannin pääministeri oli kysäissyt, mitä hyötyä Faradayn keksinnöistä oli, tämä oli vastannut: 'Jonakin päivänä te voitte kerätä niiden avulla veroja.'" (Ismo Lindell, Sähkön pitkä historia. Otatieto, 2009)

Tarinan varhaisin kirjallinen lähde, W. E. H. Leckyn Democracy and liberty (1889) nimeää kysyjänkin: William Gladstone (1808-1898). Pääministeri Gladstonesta tosin tuli vasta Faradayn kuoleman jälkeen. Tämän eläessä Gladstone toimi sen sijaan valtiovarainministerinä, mihin Faradayn viittaus sähköön mahdollisten verotulojen lähteenä arvatenkin liittyy.