Olen kuullut, että suomalaisten lehtien artikkelit kerätään tietokantaan, jonka nimi on Akseli tai Aleksi? Onko näin, ja jos on, miten siihen pääsee käsiksi.

Kysytty

Olen kuullut, että suomalaisten lehtien artikkelit kerätään tietokantaan, jonka nimi on Akseli tai Aleksi? Onko näin, ja jos on, miten siihen pääsee käsiksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aleksi-viitetietokanta sisältää artikkeliviitteet 250 suomalaisesta aikakauslehdestä ja 12 sanomalehdestä. Aikakauslehtiartikkeleita on vuodesta 1982 lähtien ja sanomalehtiartikkeleita vuodesta 1996 alkaen. Tietokantaa julkaistaan sekä cd-rom-muodossa että verkkoversiona. Aleksin www-liittymään pääset vain kirjastojen asiakastyöasemilta. (Kaikki kunnankirjastot eivät ole hankkineet käyttöoikeuksia, mutta useimmissa suurissa kaupungeissa se on käytettävissä.)

Linnea tietokantaan kuuluva Arto on uusien kotimaisten artikkeleiden viitekanta. Se sisältää v.1995 alusta alkaen viitetiedot yli 1050 aikakauslehden artikkeleista. Arto on enemmän painottunut tieteellisiin aikakauslehtiin. Siihenkin pääset vain kirjastojen työasemilta, mikäli kirjasto on hankkinut käyttöoikeudet itselleen.

Lisätietoja Yleisten kirjastojen verkkopalvelujen sivuilta, osoitteesta http://www.kirjastot.fi/kirjastoala/tietokannat-muut.htm