Otsikko
Olen kuullut että on olemassa dekkari, jossa ei tule yhtään ruumista. Voiko tämä olla mahdollista, eikös dekkarissa tarvita ainakin yksi kuollut? Jos tämmöinen…

Kysytty

Olen kuullut että on olemassa dekkari, jossa ei tule yhtään ruumista. Voiko tämä olla mahdollista, eikös dekkarissa tarvita ainakin yksi kuollut? Jos tämmöinen kirja on olemassa tahtoisin kovasti tietää mikä se on.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksesi on todella mielenkiintoinen ja vaatiikin hieman selventämistä siitä, millainen kirja lasketaan dekkariksi.

Monet lukijat mieltävät dekkarin murhakirjallisuudeksi. Kuitenkaan dekkareissa ei yleensä pääasiana ole murha vaan jonkin tietyn rikoksen ratkaiseminen. Tästä johtuukin se että dekkareissa on päähenkilöinä salapoliiseja, etsiviä, poliiseja tai muita rikosten ratkaisuun erikoistuneita henkilöitä. Rikokset siis voivat olla muitakin kuin murhia. On dekkareita joissa käsitellään kavallusta, katoamista, raiskausta, vakoilua, tuhopolttoa tai muuta vastaavaa rikosta, joka täytyy kuitenkin ratkaista roolihahmojen mielenrauhan tai taloudellisten etujen saavuttamiseksi. Joskus dekkarissa saattaa olla pääasiana pelkästään rikokseen liittyvä oikeudenkäynti.

Tärkeintä dekkarin määrittelyssä onkin se että kirjassa täytyy olla joku toimija joka ratkaisee mysteerin. Jännityskirjallisuus on taas asia erikseen, tottakai dekkaritkin ovat jännitystä mutta kirjastomaailmassa jännityskirjallisuuteen kuuluu myös psykologinen jännitys ja kauhu, eli jännitystä luodaan hieman eri tavalla kuin dekkareissa ja rikos ei ole välttämättä näissä se pääasia.

On siis olemassa paljon dekkareita joissa pääasiana ei ole pelkästään murha. Voisinpa väittää että näitä on olemassa jopa satoja ellei tuhansia.

Jos haluat tietää lisää dekkareista, kannattaa tutusta Suomen dekkariseuran todella informatiivisiin kotisivuihin osoitteessa: http://www.dekkariseura.fi/

Lisää tietoa dekkarikirjailijoista löytyy myös Timo Kukkolan kirjasta "Dekkaristin käsikirja" sekä kaksiosaisista kirjasarjoista "Kotimaisia dekkarikirjailijoita" ja "Ulkomaisia dekkariklassikoita".

4 ääntä

Kommentit

"Dekkarikuningatar, murhamamma" Agatha Christieltä tulee ensiksi mieleen "The Double Clue", jossa Poirot ratkaisee jalokivivarkauden - ihastuttuaan syylliseen, venäläiseen kreivittäreen. Kukaan ei menetä henkeään.

Wasp's Nest oli ITV:n Poirot-sarjan kolmannella kaudella (ITV 1991, Yle 1992).
Ensimmäiseen kauteen sisältyi "ruumiiton" jakso Uskomaton varkaus, The Incredible Theft (ITV 1989, Yle 1990).