Olen kuullut, että Erna Tauron ja Tove Janssonin Höstvisan osallistui Ylen johonkin kilpailuun ja tuli kolmanneksi. Mitähän ne ”paremmat” laulut olivat?

Kysytty

Olen kuullut, että Erna Tauron ja Tove Janssonin Höstvisan osallistui Ylen johonkin kilpailuun ja tuli kolmanneksi. Mitähän ne ”paremmat” laulut olivat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansallisbiografian artikkelin mukaan Erna Tauro osallistui 10.11.1965 Yleisradion järjestämään laulukilpailuun kahdella teoksella, joista toiseksi sijoittui "Den gamla brudkläderskan" Evert Huldénin sanoihin ja kolmanneksi "Höstvisan" Tove Janssonin sanoihin. Kilpailun voitti Kari Rydmanin laulu "Mitä sanoisin sinulle tänään".

Kilpailusta on hieman erilaisia tietoja eri lähteissä. Kirsti Gaddin artikkelin mukaan Yleisradio järjesti tämän laulelmakilpailun vuonna 1967 ja "Höstvisa" sijoittui toiseksi ja "Brudkläderskan" kolmanneksi. Myös "Stora sångboken" -nuotin mukaan kilpailu järjestettiin vuonna 1967 Cay Idströmin aloitteesta ja "Höstvisa" sijoittui toiseksi. Boel Westinin kirjoittamassa Tove Janssonin elämäkerrassa mainitaan, että "Tauro tarvitsi tekstejä radion viisukilpailuun" ja että Tove kirjoitti "Höstvisan"-tekstin vuonna 1965. Tove Jansson mainitsee kilpailusta kirjeessään Maya Vannille 25.8.1965: "Olen nyt viime hetkellä kirjoittanut Ernalle jonkinlaisen rakkausvärssyn jonka hän tarvitsee radion viisukilpailuun." 4.9.1965 hän on lähettänyt Tuulikki Pietilälle kirjeen mukana kopiot kolmesta laulusta, joista yksi on "Höstvisa". Kirjeessä hän mainitsee: "Yhtenä päivänä radiossa puhuttiin siitä kilpailusta, se tuntuukin olevan iso juttu."

Lähteitä:

Nyberg, Minna: Tauro, Erna. Kansallisbiografia-verkkojulkaisu. Studia Biographica 4. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1997– (https://kansallisbiografia.fi/kansallisbiografia/hinnasto-ja-ohjeet; verkkojulkaisu on maksutta käytettävissä esimerkiksi monessa yleisessä kirjastossa)

Gadd, Kirsti: Suomalaisen populaarimusiikin kolme naisklassikkoa (Musiikin suunta, 1996 : 3, s. 48-55; artikkeli on luettavissa myös Elektra-tietokannassa esimerkiksi monessa yleisessä kirjastossa)

Stora sångboken : 250 finlandssvenska sånger och visor (Svenska folkskolans vänner, Finlands svenska folkmusikinstitut, 2001, s. 372-373)

Westin, Boel: Tove Jansson : sanat, kuvat, elämä (suomentanut Jaana Nikula; Schildt, 2008, s. 355)

Jansson, Tove: Kirjeitä Tove Janssonilta (toimittaneet Boel Westin & Helen Svensson, suomentaneet Jaana Nikula & Tuula Kojo; Schildts & Söderströms, 2014, s. 383, 450)