Olen kuullut että ainakin jossakin olisi meneillään haaste vuodelle 2021: lue kirjaa 21 minuuttia joka päivä. Mietin miten siitä saisi houkuttavan vähän tai ei…

Kysytty

Olen kuullut että ainakin jossakin olisi meneillään haaste vuodelle 2021: lue kirjaa 21 minuuttia joka päivä. Mietin miten siitä saisi houkuttavan vähän tai ei-lukeville nuorille, miten sen avulla voisi saada esim. lapsenlapset kirjan ääreen, ja mieluummin vielä löytämään lukemisen ILON. Olen vähän hukassa tämän haaste-ajatuksen kanssa: miten sen voisi muotoilla - miten haasteen ylipäätään voisi saada haastavaksi. Olisiko ideoita? Vuosi on jo hyvässä menossa, mutta ensi viikolla on 21.01.2021, saisikohan siitä jotakin linkkiä, perustelua.

Vastaus

Vastattu

Tuota 21 minuutin haastetta en onnistunut löytämään (voi olla, että se on niin uusi, ettei nouse hakukoneiden tuloksissa vielä kovin korkealla) Kuulostaa kyllä niin kivalta idealta, että kannattaa toteuttaa itse, vaikkei haaste löytyisikään.

Himolukija Henriikka Tulivirta on saanut juuri viime vuoden haasteurakkansa loppuun ja antaa Ylen uutisten haastattelussa omat lukuvinkkinsä.

Yleltä löytyy myös apua luku ilon löytämiseen: Löydä oma lukijatyyppisi.

Löysin kyllä monenlaisia haasteita Lukemon sivuilta. Sieltä löytyy myös minulle tutuin Helmet lukuhaaste, sekä Pieni Helömet -lukuhaaste.. Helmet sivujen uutispaloista bongasin myös uuden haasteen: Jos lukisin - lukuhaaste lukemattomille.

Lukuhaasteita on yleensä yritetty saada haasteellisiksi yhteisöllisyyden avulla. Omat lukukokemukset ja -ideat voi jakaa haasteiden sometileillä. Julkisten tilien sijaan voi tietenkin käyttää esim. suvun tai perheen yhteisiä tilejä.

Jos sometilit (Esim. Facebook, twitter, instagram) eivät kiinnosta, voi lukuhaastetta avittaa jonkinlaisella palkinnolla. (esim. päivä, jolloin tehdään palkinnon saajalle mieluisia asioita) Joitakin lapsia ja nuoria innostaa kilpaileminen. Silloin suvun ja lähipiirin lapset voi haastaan kilpailemaan siitä, kuka suorittaa eniten haasteen kohtia. Toiset taas pitävät yhdessä tekemisestä. Isovanhemman, tädin tai kummin kanssa saman kirjan lukeminen ja siitä keskustelu ja ajatusten vaihto seuraavasta luettavasta, voi olla hyvinkin innostavaa.