Olen kustannustoimittaja, joka pähkäilee erikoiselle kirjalle sopivaa kirjastoluokkaa. Olisiko teillä suositella jotakin? Jostakin syystä chat-yhteys katkesi…

Kysytty

Olen kustannustoimittaja, joka pähkäilee erikoiselle kirjalle sopivaa kirjastoluokkaa. Olisiko teillä suositella jotakin? Jostakin syystä chat-yhteys katkesi äsken, joten laitan viestin.

Kirja on romaaniksi puettu tietokirja, eli ns. bisnesromaani. Se käsittelee projektinhallintaa, eli kerrotaan, miten vetää onnistunut projekti bisnesmaailmassa. Tarina on kuitenkin fiktiivinen. Tällaisia kirjoja on julkaistu englanninkielisessä maailmassa, mutta tämä on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Itse laittaisin pääluokaksi "työelämä", mutta mietin mikä voisi olla rinnakkaisluokka kaunokirjallisuuden puolelta. Onko teillä tästä ajatusta?

Olisin kiitollinen vastauksesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaunokirjallisuus luokitellaan periaatteessa kaunokirjallisuudeksi (YKL-luokituksen mukaan 84.2 suomenkielinen kertomakirjallisuus) ja sisältöä kuvataan asiasanojen avulla, esim. työelämä, projektityö, liike-elämä. YKL-luokitus löytyy netistä osoitteesta http://ykl.kirjastot.fi/ ja asiasanastoja http://onki.fi -palvelusta Ysa (Yleinen suomalainen asiasanasto) ja Yso (vastaava ontologia). Mikäli kuitenkin teos haluttaisiin luokitella tietokirjallisuuden luokkaan, se sijoittuisi varmaankin luokkaan 69.1 Liiketalouden hallinto, johon sisältyy myös projektityöskentely.