Olen kummastellut mistä mahtaa johtua varaamani aineiston matka-ajan vaihtelut. Normaalisti kirjat voi hakea noutokirjastosta 1-2 vuorokauden kuluttua siitä…

Kysytty

Olen kummastellut mistä mahtaa johtua varaamani aineiston matka-ajan vaihtelut. Normaalisti kirjat voi hakea noutokirjastosta 1-2 vuorokauden kuluttua siitä kun ne on toisaalla laitettu matkaan. Olen kuitenkin huomannut, että varsinkin suositut elokuvat matkustavat jopa lähes viikon. Mikä lienee tähän syynä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Normaali matka-aika on 2-3 päivää. Normaalit kuljetusajat koskevat kaikkea aineistoa, myös elokuvia. Koska tätä työtä tekevät inhimilliset ihmiset (toki laitteiden avustamana), voi viivästyksiä matkan aikana tapahtua mille tahansa aineistolle. Jos viivästys on pitkä, kannattaa tehdä uusi varaus. Varattu aineisto on saattanut pahimmassa tapauksessa kadota. Tämä on kyllä varsin harvinaista.

Viivästyksiä voi aiheuttaa esimerkiksi se, että elokuvaa ei löydetäkään, jolloin varaus siirretään toiselle kirjastolle. Toinen syy viivästykseen voisi olla se, että kirjastossa paikan päällä olevat asiakkaat saattavat ehtiä lainaamaan kyseisen elokuvan nopeammin kuin henkilökunta ehtii noutaa varauksen hyllystä, varauksia kun on joka tapauksessa useita kymmeniä. Jos varattu elokuva on suosittu, niin todennäköisesi myös kirjastossa käyvät asiakkaat ovat siitä kiinnostuneita. Näissä tapauksissa varaus sitten siirretään eteenpäin toiselle kirjastolle, mikä valitettavasti saattaa hidastaa elokuvan taivalta asiakkaalle. Voihan olla, että suosittu elokuva on lainassa muissakin kirjastoissa ja siitä tulee varaajalle hiukan ylimääräistä odotusaikaa. Mielestäni tämä on todennäköisin selitys suosittujen elokuvien hidasteluun.

Toisaalta jos suosittuun elokuvaan on varausjono, se ei silloin edes käy hyllyssä vaan siirtyy varaajalta toiselle. Silloin sen pitäisi kyllä siirtyä eteenpäin tuossa 2-3 päivässä, sen jälkeen kun edellinen lainaaja on palauttanut elokuvan. Jos tällaisessa tapauksessa tulee viivästys, silloin on tapahtunut jokin inhimillinen erehdys kuljetuksen aikana. Esim. elokuva päätyy ensin väärään kirjastoon, josta se sitten käännetään taas kohti oikeaa päämäärää. Mutta ei tämäkään kovin yleistä ole.

Onneksi valtaosa varauksista matkustaa eteenpäin tuossa normaalissa ajassa ilman kommelluksia!