Olen koettanut pitkään löytää lasten sarjakuvakirjaa, jossa esiintyi mm. "Hypnoosi-Hemppa" ja hänen kompleksi-korjaamonsa sekä "kuihtunut koni". Tarina…

Kysytty

Olen koettanut pitkään löytää lasten sarjakuvakirjaa, jossa esiintyi mm. "Hypnoosi-Hemppa" ja hänen kompleksi-korjaamonsa sekä "kuihtunut koni". Tarina sijoittui "villin lännen" maailmaan. Hypnoosi-Hemppa oli kuluneeseen pukuun ja silinterihattuun pukeutunut mies, joka ajeli ympäriinsä katetulla hevosvankkurilla. Vankkurin kankaisessa suojuksessa oli tuo kyltti "Hypnoosi-Hempan kompleksi-korjaamo." "Kuihtunut koni" oli laiha ja luiseva pieni hevonen, joka osasi puhua.

Muistitiedon mukaan kirja olisi ollut Helsingin sanomien tilaaja-lahja ja alunperin tšekkiläinen lasten sarjakuvakirja 1960-luvun aivan alkuvuosina. Kirja oli kovakantinen.

Mahtaisiko löytyä enää mistään näillä tiedoilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hypnoosi-Hemppa on yksi Veikko Savolaisen eli nimimerkki Joonaksen lastenkirjan Lepsu ja komittari (Sanoma, 1957) henkilöistä. Lepsu on kirjan päähenkilön, professori Hamelin koira. Komittari on professorin keksimä koomillisia ilmiöitä havaitseva mittari. Muita kirjan henkilöitä ovat esimerkiksi Nyyrikki Nurinkurinen, Aivastava Aapeli ja Riutuva Rusto.

Professori Hameli ja Lepsu esiintyivät ensimmäisen kerran Savolaisen Helsingin Sanomiin piirtämän Joonas-sarjakuvan "pilaversiossa", jota hän alkoi tehdä vastalauseena sille, ettei toimitusjohtaja Eljas Erkko suostunut hänen palkankorotuspyyntöönsä. Joonaksen tarina Helsingin Sanomissa päättyi tähän palkkajupakkaan. Sanoma Oy kuitenkin kustansi Lepsun ja komittarin - "Kumma kyllä", huomauttaa Savolainen Heikki Jokisen kirjassa Joonas, sarjakuvantekijä (Jalava, 1990). Jokisen kirjassa on Lepsu ja komittari -kirjan Helsingin Sanomissa julkaistu mainossarjakuva, jonka mukaan sitä jakeli Suomalainen kirjakauppa. Ainakaan Jokinen ei mainitse, että kirjaa olisi annettu lahjana Helsingin Sanomien tilaajille.

Lepsu ja komittari Lastenkirjainstituutin sivuilla.