Olen kiinnostunut varhaiskasvatuksesta. Tässä suora lainaus OPH:n Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016: "Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet on…

Kysytty

Hei! Olen kiinnostunut varhaiskasvatuksesta.

Tässä suora lainaus OPH:n Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016: "Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet on laadittu perustuen oppimiskäsitykseen, jonka
mukaan lapset kasvavat, kehittyvät sekä oppivat vuorovaikutuksessa muiden ihmisten ja
lähiympäristön kanssa." http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintoje…
Linkin kautta löytyy koko perusteet.
Minua mietityttää, mikä tuo Vasun oppimiskäsitys on? Olen yrittänyt lukea eri käsityksistä, mutten löydä vain yhtä, mihin Vasussa viitattaisiin ja selkeästi puhutaan yksikössä. Eikä siellä myöskään ole mainittu lähteitä tai ainakaan minä en löydä. Miten pääsisin eteen päin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Liisa Ahosen Vasun käyttöoppaan (2017)  mukaan vuorovaikutus on keskeistä Vasun oppimiskäsityksessä. Samoin oppimiskäsitykseen kuuluu näkemys lapsesta aktiivisena toimijana, ei vain hoivan kohteena. Lapsi saa oppia uusia asioita tutkimalla, kokeilemalla, havainnoimalla ja leikkimällä. Tärkeää on myös, että lapsi tulee paitsi kuulluksi myös ymmärretyksi. Uuden oppimiskäsityksen mukaan lapsi itse oivaltaa ja aikuinen tukee lapsen luovaa lähestymistapaa ja tarpeen vaatiessa virittää sitä tarkoituksenmukaisella tavalla. Ahosen mukaan uusi oppimiskäsitys voidaan tiivistää ilon kautta oppimiseen.

Juha Juurikkalan teoksen Ilon pedagogiikka (2008) mukaan ilon pedagogiikka on suomalaisen peruskoulun pohjalta käytännön työssä kehitetty, humanistiseen ihmiskuvaan ja konstruktiiviseen oppimiskäsitykseen perustuva käyttöteoria. Ilon pedagogiikka perustuu vahvasti konstruktiiviseen oppimiskäsitykseen. Jokaisella oppijalla on oma, sisäinen tieto- ja kokemusjärjestelmänsä, johon hän liittää kaikki uudet oppimiskokemuksensa.

Jyväskylän ammattikorkeakoulun sivuilla esitellään eri oppimiskäsityksiä http://oppimateriaalit.jamk.fi/oppimiskasitykset/oppimiskasitykset/kons… Ottaen huomioon, miten keskeinen merkitys vuorovaikutuksella on konstruktiivisessa oppimiskäsityksessä, voisi olettaa kontruktiivisen oppimiskäsityksen olleen Vasun pohjana.

Kannattaa varmistaa asia ottamalla yhteyttä johonkin Opetushallituksen erityisasiantuntijaan, jotka löytyvät tältä sivulta  http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintoje…

Lähteet:

Liisa Ahonen: Vasun käyttöopas (2017, s. 33-36)
Juha Juurikkala: Ilon pedagogiikka: kohti nykyaikaista koulua: konstruktiivinen peruskoulun teoria (2008, s. 6)