Olen kiinnostunut sisustus- ja valaistussuunnittelusta. Haluaisin lukea aiheisiin liittyviä perusteoksia, mielellään esimerkiksi muotoilualan oppilaitoksissa…

Kysytty

Hei!

Olen kiinnostunut sisustus- ja valaistussuunnittelusta. Haluaisin lukea aiheisiin liittyviä perusteoksia, mielellään esimerkiksi muotoilualan oppilaitoksissa opiskeltavia teoksia. Onko sellaisia mahdollista saada lähikirjastostani?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoluokituksen mukaan sisustaminen jakaantuu kahteen luokkaan: 68.4 sisältää sisustusoppaita hyvin monesta näkökulmasta, kohderyhmänä on ennen kaikkea "tavalliset" sisustajat, mutta toki se palvelee myös ammattilaisia. Valaistusuunnittelun suomalaisena klassikkona voi pitää Seppo Rihlaman teosta "Valaistus ja värit sisutussuunnittelussa". Luokka 76.1 koostuu sisustustaiteesta ja -arkkitehtuurista, mm. sisustustyylien historiaa. Tämän luokan kirjallisuus on pääasiassa englanninkielistä. Sisustussuunnittelua arkkitehtuurin näkökulmasta on myös arkkitehtuurin luokassa 72+. Vuonna 2011 ilmestyi Helsingin yliopiston julkaisu "Sisustuskirja: tutkimuksellisia avauksia".