Olen kiinnostunut ranskalaisesta dekkarikirjallisuudesta. Olisiko mahdollista saada jonkinlainen luettelo n. 10:stä ranskalaisesta dekkarista, jotka on ainakin…

Kysytty

Hei. Olen kiinnostunut ranskalaisesta dekkarikirjallisuudesta. Olisiko mahdollista saada jonkinlainen luettelo n. 10:stä ranskalaisesta dekkarista, jotka on ainakin suomennettu, mutta ei välttämättä tarvitse
olla edes kirjastosta saatavilla? Samalta kirjailijalta saa olla useampikin teos. Aikaväli voisi rajoittua esim. vuosiin 1950 - 2012. Kiitos jo etukäteen:-))

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Georges Simenon lukemattomine Maigret-kirjoineen tulee ensimmäisenä mieleen. Tässä listaa vanhimmista käännetyistä kirjoista:

- Juna Venetsiasta 1976
- Maigret erehtyy 1976
- Maigret huvittelee
- Maigret ja ilmiantaja 1976
- Maigret ja penkillä istuskelija 1976
- Murha Rivieralla 1976
- Rouva Maigret'n ystävätär 1976
- Maigret ja monsieur Charles 1975
- Maigret ja yksineläjä 1975
- Maigret ja turskanpyytäjät 1974
- Maigret ja harmaasilmäinen rouva 1973
- Maigret ja gangsterit 1972
- Maigret kanavasululla 1971
- Maigret rajan pinnassa 1971
- Maigret ja hänen lapsuudenystävänsä 1970
- Maigret kansainvälisessä 1969
- Maigret ja mies siltojen alta 1964
- Maigret on kärsivällinen 1967
- Maigret vuokraa huoneen 1958
Tunnetuin nykydekkaristi, jota on käännetty suomeksi on Fred Vargas

- Jalattomat, elottomat 2010
- kimetsän sydän 2008
- Sinisten ympyröiden mies 2008
- Kuriton mies nurin 2007
- Painu tiehesi ja pysy poissa 2005
- Ei takkaa, ei tupaa 2003
- Pystyyn, kuolleet! 2002

Kolmas mm. Suomen dekkariseuran kautta tunnetuksi tullut kirjailija on Jean-Christophe Grangé

- Purppuravirrat 1999
- Haikaroiden arvoitus 2001
- Sutten valtakunta 2006
- Viattomien veljeskunta 2009