Olen kiinnostunut Paavo Rintalan Pojat-romaanin erään tietyn kohtauksen taustoista ja siitä, perustuuko ko. kohtaus tositapahtumiin? Ko. kohtaus tapahtuu…

Kysytty

Hei, olen kiinnostunut Paavo Rintalan Pojat-romaanin erään tietyn kohtauksen taustoista ja siitä, perustuuko ko. kohtaus tositapahtumiin? Ko. kohtaus tapahtuu kirjassa 06.12.1941 eli itsenäisyyspäivänä. Pojat järjestävät laittoman ilotulituksen ja jäävät päähenkilö Ilmarin eli Immun äidille siitä kiinni. Immun äiti antaa pojalleen ja sen lisäksi kaikille muillekin mukana olleille pojille selkäsaunan. Selkäsaunassa käytettävä väline on melko brutaali - messinkilanka!? Onko missään tietoa, onko ko. kohtaus sellaisenaan totta vai kirjailijan dramatisoima?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Paavo Rintalan tiedetään kuvanneen Pojissa omaa lapsuuttaan Oulun Raksilassa. Esimerkiksi Jakella on ollut esikuva elävässä elämässä. Hän ei halua olla tekemisissä minkään Pojat-aiheisen kanssa, koska kokee Rintalan pilanneen hänen elämänsä. Jaken äiti lähti todellisuudessakin Saksaan, palasi Ouluun ja meinasi nostaa oikeusjutun vuonna 1958 ilmestyneen kirjan takia. (Kaleva 1.5.2005)

Urkille esikuvana ollut Urho Koskipaasi kertoo Kalevan haastattelussa 22.11.2004 Raksilan poikien tehneen kepposia, mutta he eivät vahingoittaneet ketään tai tehneet taloudellisia vahinkoja. "Asiat ovat melkein yksi yhteen. Kirjan tapahtumat tiesi tavallaan lukematta", Koskipaasi sanoo. "80 prosenttia kirjasta on varmasti totta." Koskipaasia haastateltiin myös Kalevassa 10.11.2001: http://oukasrv6.ouka.fi:8000/?img=http://kirjastolinkit.ouka.fi/kaleva/…

Poikien järjestämästä ilotulituksesta en valitettavasti löytänyt mainintaa.