Olen kiinnostunut lukemaan sellaisia kirjoja, joissa käsitellään jotenkin niitä henkilöitä, jotka yrittivät varoittaa esimerkiksi Saksassa kun näkivät…

Kysytty

Olen kiinnostunut lukemaan sellaisia kirjoja, joissa käsitellään jotenkin niitä henkilöitä, jotka yrittivät varoittaa esimerkiksi Saksassa kun näkivät natsiaatteen nousun tai oikeastaan sen uhan. Kiinnostaa oikeastaan kaikki sellaiset kirjat, joissa asiaa käsitellään nimenomaan siitä näkökulmasta. Oletan, että heidän varoituksiaan ja maalaamaan uhkakuvia ei uskottu jostain syystä. Onko teillä ehdottaa joitain kirjoja? Mielellään suomeksi tai englanniksi. Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu

Kaikkein äänekkäimmin ja sinnikkäimmin natsismin uhkaa vastaan lienee kampanjoinut kansallissosialistisen liikkeen pääkaupungissa Münchenissä ilmestynyt sosialidemokraattinen sanomalehti Münchener Post. Sen kirjoittajat ennakoivat jo varhain natsi-ideologiaan ja liikkeen mahdolliseen valtaanpääsyyn liittyvät vaarat. Hitler pitikin sitä yhtenä hankalimmista poliittisista vastustajistaan. Jo vuodesta 1920 aina siihen saakka kun Hitler lopetti sen toiminnan 1933 Münchener Post kampanjoi aktiivisesti ja sanoja säästelemättä Hitleriä ja kansallissosialisteja vastaan. Tässä vaiheessa monikaan ei ottanut Hitleriä niin vakavasti, että olisi pitänyt häntä ja hänen liikettään todellisena uhkana, niin kuin Münchener Post teki. Siitä syystä saksalaiseen kansallissosialismin vastaiseen liikkeeseen tutustuminen kannattaa aloittaa siitä. Hyvä englanninkielinen kirja aiheesta on Terrence Pettyn Enemy of the people : the Munich Post and the journalists who opposed Hitler.