Olen kiinnostunut konttaamisesta, sen kehityksesta ja etenkin miten epataydellinen konttaaminen vaikuttaa lapsen myohempaan kehitykseen. Esim. Aspergerin…

Kysytty

Olen kiinnostunut konttaamisesta, sen kehityksesta ja etenkin miten epataydellinen konttaaminen vaikuttaa lapsen myohempaan kehitykseen. Esim. Aspergerin oireyhtymä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hakusanalla konttaaminen ei kirjastojärjestelmistä osumia saada. Hakua pitää hieman laajentaa. Hauilla:
motorinen kehitys vastasyntyneet
motorinen kehitys vauvat
saadaan tuloksia. Helmet-hausta löytyy esim. kirjat:
Lapsen liikkumisen kehitys : ensimmäinen ikävuosi / Salpa, Pirjo Helsinki : Tammi, 2007
Vauva oppii liikkumaan : lapsen ensimmäinen vuosi / Barbara Zukunft-Huber ; suomentanut Taina Juvala, Kirjayhtymä, 1991
http://www.helmet.fi/search*fin/X

Helsingin yliopiston kirjastojen yhteinen kokoelmaluettelo Helka on myös vapaasti selattavissa osoittessa http://www.helsinki.fi/helka

Terveystieteiden keskuskirjasto Medic tietokanta antaa muutamia artikkeleita:
Motoriset ongelmat ja oppimisvaikeudet kulkevat käsi kädessä : liikunta harjoittaa keskittymistä ja havainnointikykyä / Laasonen, Kaisu
Lehti: Liikunta ja tiede 2002 ; 39(6):30-32

Lapsen motorisen kehityksen vaihtelut ja CP:n varhaisdiagnostiikka/ Kruus, S
Suomen lääkärilehti 1980 ; 10 vol. 35 p. 790-2

Tutustumisen arvoinen on Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim. Haulla motorinen kehitys saadaan parikymmentä artikkelia:
http://www.ebm-guidelines.com/terveysportti/dlehti2.arkisto

Aleksi artikkeliviitetietokantaa löytää seuraavan artikkelin:
Vauvan tärkeät taidot / Manneri, Tuija
Kaks'plus 2006/7-8 sivut 24-29
Huomautus: Tarttuminen, istuminen, konttaaminen, hymy, vierastaminen. - Asiantuntijana lastenpsykiatri Mirjami Mäntymaa Tampereen yliopistollisen sairaalan lastenpsykiatrian klinikalta
Artikkelin asiasanat: lasten kehitys: vauvat; fyysinen kehitys: vauvat; psyykkinen kehitys: vauvat; motorinen kehitys: vauvat; älyllinen kehitys; oppiminen; kielen omaksuminen; sosiaalinen kehitys; kehityspsykologia: varhaislapsuus

Lopuksi vielä keskustelua Aspergerin syndroomasta ja konttaamisesta Autismi- ja Aspergerliitto ry:n sivuilla
http://www.aspalsta.net/viewtopic.php?t=1223&highlight=konttaaminen