Olen kiinnostunut Kiinan historiasta, erityisesti tällä hetkellä Maon ajasta ja paikallisten suhtautumisesta tapahtumiin. Löysin nämä kirjat, joka…

Kysytty

Hei,
Olen kiinnostunut Kiinan historiasta, erityisesti tällä hetkellä Maon ajasta ja paikallisten suhtautumisesta tapahtumiin.
Löysin nämä kirjat, joka näyttäisivät vastaavan kysmyksiini:
ISBN 978-0300054286
ISBN 978-0300125955
ISBN 978-0674970533
Koska mitään näistä ei ole valikoimissanne, mitä kirjaa / kirjoja suosittelisit?
Wild swans / Jung Chang - kirja minulla on jo.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Olettekin itse löytänyt erinomaiselta kuulostavia lähteitä tätä aihepiiriä koskien, joten ihan ensiksi kehotan hyödyntämään Helsingin kaupunginkirjaston kaukopalvelua. Kaikki kolme mainitsemaanne kirjaa ovat tilattavissa neljän euron hintaan per kappale. 'Making sense of cultural revolution culture' on tilattavissa Ruotsista Tukholman yliopiston 'Frescati'- kirjastosta ( https://libris.kb.se/bib/13888783 ) ja kaksi muuta taas Kuopion varastokirjastosta. ( https://vaari.finna.fi/Record/vaari.1293475 ) ( https://vaari.finna.fi/Record/vaari.1808688 ) HelMet:in aloitussivulta löytyy vasemmasta yläkulmasta 'kirjastot ja palvelut' ja sieltä 'kaukopalvelu', josta löytyy täytettävä ja sähköisesti lähetettävä kaukopalvelupyyntö.

Jos asialla ei ole suurempaa kiirettä niin voitte tehdä myös hankintaehdotuksen/-sia. Esimerkiksi 'Making sense of cultural revolution culture'-teos kuulosti sellaiselta että niin yliopiston kirjasto kuin kaupungin kirjastokin voisi olla kiinnostunut sen hankkimisesta kokoelmiinsa!

Suomalaisista aihepiiriä koskevista, tai vähintäänkin sivuavista, teoksista voi mainita Lauri Paltemaan ja Juha A. Vuoren 'Kiinan kansntasavallan historian' ( ISBN 978-952-495-258-3 ), joka löytyy hyllystä mm täältä Helsingin kaupunginkirjaston Pasilan kirjastosta. Kansan, paikallisten suhtautumisesta aikakauden myllerryksiin ei näy paljoa olevan, joten hyötyä kenties eniten teoksen pitkästä lähdeluettelosta.

Puhemies Maosta nostan esille hieman marginaaliin jääneen teoksen, eli Alexander V. Pantsovin ja Steven I. Levinen: 'Mao : The real story' (ISBN  978-1451654479 ) jossa sellaistakin informaatiota (venäläisistä arkistoista), jota muista teoksista tästä aiheesta ei löydy. Ko. teosta löytyy HelMet-kirjastoista yksi kappale.

Ystävällisin terveisin: Kimmo Keinänen / Helsingin kaupunginkirjasto / Pasilan kirjasto