Olen kiinnostunut kangaspuilla kutomisesta. Mitä kirjoja suosittelisitte aiheesta? Esim. matonkuteiden leikkaamisesta olisi hyvä saada neuvoja.

Kysytty

Olen kiinnostunut kangaspuilla kutomisesta. Mitä kirjoja suosittelisitte aiheesta? Esim. matonkuteiden leikkaamisesta olisi hyvä saada neuvoja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiitos kysymyksestä!
Perusteoksia kankaankudonnasta suunnittelusta, loimen luomisesta, niisimisestä, sidonnasta ja kutomisesta löytyy kyllä. Laila Lundellin Suuri kudontakirja on selkeästi kuvitettu teos, jossa käydään läpi kankaankudonnan perusteet. Kirjasta löytyy tietoa myös kankaankudontaa pidempään harrastaneelle.
Arja Hauhian Kankaita kutomaan. Kankaankudonnan oppikirja harrastajille. On myös alan perusteos.
Kuteen leikkaaminen mainitaan teoksissa. Elina Hassin kirjassa Räsymatto Nostalgiaa ja nykyaikaa kuteiden leikkaamisesta on oma lukunsa.
Aiheesta on paljon kirjoja. Saat kaikki Keski-kirjastojen kokoelmassa olevat kirjat tekemällä haun asiasanalla kankaankudonta.
Halutessasi voit myös katsoa alan kankaankutojan idealehteä Mallikerta.