Olen kiinnostunut eri kulttuurien kirjallisuudesta, erityisesti afrikkalainen ja Lähi-idän kirjallisuus ovat kiinnostukseni kohteina. Osaisitteko antaa…

Kysytty

Olen kiinnostunut eri kulttuurien kirjallisuudesta, erityisesti afrikkalainen ja Lähi-idän kirjallisuus ovat kiinnostukseni kohteina. Osaisitteko antaa vinkkejä suomennetusta kirjallisuudesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Afrikkalaisesta kaunokirjallisuudesta on tehty erit. suomennettuun kaunokirjallisuuten keskittyvä valikoimaluettelo, joka löytyy osoitteesta http://www.kirjastot.fi/kirjallisuus/kirjailijahakemistot/afrikka

Valikoimaluetteloa on päivitetty viimeksi vuonna 2003, joten uusimmat suomennokset ovat jääneet pois. Afrikkalaista kaunokirjallisuutta suomennetaan kuitenkin valitettavan vähän, joten sinänsä lista on aivan hyvä ja kattava. Listan romaaneista omia suosikkejani ovat Ben Okrin Vaarallista rakkautta, Aminata Fallin Kerjäläisten lakko ja Ngugi wa Thiong'on Nisun jyvä.

Uusimmista suomennoksista voisin suositella erit. seuraavia teoksia:
- Chimamanda Ngozi Adichie: Puolikas keltaista aurinkoa (2009)
"Maailma oli vaiti kun me kuolimme." Romaani sijoittuu Nigeriaan & Biafran sodan aikoihin, on ollut todella suosittu.
- Petina Gappah: Tanssimestari ja muita tarinoita Zimbabwesta (2009)
Erinomaisia zimbabwelaisia novelleja, myös Zimbabwen nykytilannetta käsitellään.

Voit hakea suomennettua afrikkalaista kaunokirjallisuutta myös Helmet-verkkokirjastosta. Kirjoita hakusanarimpsuksi "Afrikka kaunokirjallisuus" ja klikkaa Tarkenna hakua -linkkiä. Valitse Aineisto-valikosta kirja ja Kieli-valikosta suomi. Jos haluat teokset ilmestymisvuoden mukaan, niin valitse Järjestä hakutulos -kohdasta "ilmestymisvuoden mukaan". Tällaisessa hakemisessa on kuitenkin se huono puoli, että saat listalle kaikki Afrikkaan sijoittuvat novellit, etkä *ainoastaan* afrikkalaisten kirjailijoiden kirjoittamia teoksia.

Lähi-idän kirjallisuudesta ei ole valitettavasti saatavilla vastaavanlaista kattavaa valikoimaluetteloa. Lähi-idän kaunokirjallisuutta voi hakea Helmet-verkkokirjastossa aivan vastaavalla tavalla kuin afrikkalaista kaunokirjallisuutta, mutta hakusanarimpsua kannattaa kokeilla maa kerrallaan esim. "Iran kaunokirjallisuus", "Irak kaunokirjallisuus" jne. Tältäkään alueelta ei löydy kovin paljon suomennettua kaunokirjallisuutta. Viime vuosien suurempia menestysteoksia ovat olleet Rafik Schamin Damaskoksen rakastavaiset (2009) ja Rajaa Alsanean Riadin tytöt (2008). Jos myös sarjakuvat kiinnostavat, niin Marjane Satrapin Persepolis-sarjakuvat ovat aivan erinomaisia.