Olen käynyt yläasteen vuosina 1981-84. Luulisin, että 8- tai 9- luokan äidinkielen tekstikirjassa oli katkelma tieteisromaanista. Tässä tekstinpätkässä…

Kysytty

Olen käynyt yläasteen vuosina 1981-84. Luulisin, että 8- tai 9- luokan äidinkielen tekstikirjassa oli katkelma tieteisromaanista. Tässä tekstinpätkässä kuvattiin paikkaa, jossa vesi liikkui ylöspäin. Kuvaus oli varmaan jostain uuden maailman löytämisestä. Minua edelleen vaivaa se, että mistäköhän teoksesta tämä kyseinen äidinkielen kirjan lainaus mahtoi olla?

Vastaus

Vastattu

Tuohon aikaan suomeksi olevia tieteiskirjoja, joissa kuvataan uuden maailman löytymistä ja vesi on mukana merkittävänä elementtinä ovat mm. Nivenin Rengasmaailma, Farmerin Elämän ja kuoleman virta ja Lemin Kuolemanplaneetta. Vernen Matkassa maan keskipisteeseen löytyy geysir kappaleen XXXIV lopussa. (Englanninkielinen käännös löytyy luettavaksi Projekti Gutenbergistä.) Olisiko jostain näistä otettu katkelma tuohon äidinkielen kirjaan?