Otsikko
Olen käsityksessä, että You tube -videoita EI saa julkisesti esittää kirjaston (järjestämässä) tilaisuudessa ilman videon oikeudenhaltijan lupaa - onkohan asia…

Kysytty

Olen käsityksessä, että You tube -videoita EI saa julkisesti esittää kirjaston (järjestämässä) tilaisuudessa ilman videon oikeudenhaltijan lupaa - onkohan asia näin?

Opetuspuolella pohditaan samaa: toisten mielestä You tube -videoita ei saa esittää koululuokissa, toisten mielestä liikutaan harmaalla alueella.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"YouTube-video" ei ole mikään yksiselitteinen saati tekijänoikeudellisesti täsmällinen termi, koska kyseissä palvelussa on tarjolla jokseenkin kaikkea mahdollista. Osa palvelun tarjonnasta ei varmaankaan täytä suojatun elokuvan tunnusmerkkejä (ja sehän on se asia, jonka takia tätä täytyy pohtia; musiikkia kunnan tilaisuuksissa saa esittää vapaasti), osa taas varmastikin täyttää.

Olennaista siis on, mitä siinä klipissä on. Jos kyseessä on suojattu elokuvateos tai sen osa, sen esittämiseen kirjaston tilaisuudessa tarvitaan lupa. Ainoa sallittu poikkeus tästä on tilanne, jossa pätkä esitetään sitaattioikeuden perusteella kyseistä elokuvateosta esittelevän luennon osana.

Jos klippi ei sisällä suojattua elokuvateosta, sen saa vapaasti esittää myös kirjaston järjestämässä tilaisuudessa.

Ongelma on, ettei kukaan - siis kukaan - pysty varmasti sanomaan, missä raja menee. Ääripäät on helppo tunnistaa, mutta kukaan ei osaa sanoa, milloin ylitetään raja ja joudutaan luvanvaraiselle puolelle. Jos klippien esittäminen on tilaisuudessa tärkeää, on järkevää ainakin yrittää hankkia niiden esittämiseen lupa.

Opetuspuolella ei elokuvien suhteen ole mitään erivapauksia, vaikka lain 21§:n nojalla opetustarkoituksissa saakin muuten esittää melkein mitä tahansa. Pykälän viimeinen momentti kun sulkee pois elokuvat ja näytelmät.

Heikki Poroila (heikki.poroila@gmail.com)