Olen kaivannut kovasti lapsuuteni kirjaa jonka sain joululahjaksi. Se oli paksu sinipohjainen kirja joka sisälsi ainakin grimmin satuja, en muista oliko…

Kysytty

Hei, olen kaivannut kovasti lapsuuteni kirjaa jonka sain joululahjaksi. Se oli paksu sinipohjainen kirja joka sisälsi ainakin grimmin satuja, en muista oliko muitakin. Siinä oli erittäin kaunis kuvitus. Saduista mieleenpainuvimmat oli 12 tanssivaa prinsessaa sekä satu jossa oli pitkälettinen prinsessa, joka laski lettinsä alas tornista.. Muuta en muista. Onkohan tuolta ajalta jäljellä kyseistä kirjaa missään? Esim. Grimmin satukirjaa. Sain kirjan luultavimmin jonain jouluna näistä vuosista, 1980-1982.. Näin muistelisin. Kiitos tiedosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Grimmin veljesten satuja on suomennettu paljon ja kirjoista on useita painoksia eri vuosilta. Ja niitä on myös eri satukokoelmissa. Siksi on vaikeaa etsiä juuri 1980-luvun alussa ilmestynyttä painosta. Satu Kaksitoista tanssivaa prinsessaa on mukana satukirjassa Satujen maailma vuodelta 1984. Kuvittaja on Caroline Sharpe. Sadut ovat kyllä aika lyhyitä versioita, mutta kuvitusta on paljon. Myös kirjassa Perinteisiä satuja kyseinen satu on mukana. Kansi on kyllä punataustainen.

Vanhasta jo 1950-luvulla ilmestyneestä sinikantisesta Grimmin satuja -kirjasta on tehty useita painoksia, myös 1980-luvulla. Siinä on kiehtova kuvitus, kuvittaja Arthur Rackman. Mutta siinä ei esiinny mainitsemaasi satua.