Olen juuri älynnyt, että kirjablogeja on valtavasti. Miten voisin haravoida sieltä itselleni mieleisimmät, ilman että joudun kahlaamaan kaikki läpi? Luen…

Kysytty

Olen juuri älynnyt, että kirjablogeja on valtavasti. Miten voisin haravoida sieltä itselleni mieleisimmät, ilman että joudun kahlaamaan kaikki läpi? Luen paljon myös ruotsiksi ja englanniksi. Miten löytäisin ruotsalaisia kirjablogeja, jälleen joutumatta kahlaamaan läpi valtavaa määrää?

Vastaus

Vastattu

Vastaukseni voi kuulostaa tylyltä, mutta tarkoitus on ehdottomasti hyvä! Nimittäin, miten ihmeessä kukaan muu voisi haravoida kiinnostavia blogeja sinulle, joka ketään muuta paremmin tiedät, mitkä asiat, tyylit ja kirjoitustavat miellyttävät tai kiinnostavat itseäsi. Joissakin blogeissa käytetään karkeita hakusanoja, mutta pidän itse niitä aika hyödyttöminä, koska samojen aiheiden tiimoilta voidaan kirjoittaa miljoonalla eri tyylillä.

Kannattaisiko asennoitua tarjonnan paljouteen sillä lailla, että systemaattisen kahlailun sijasta rupeat tekemään lyhyitä ja spontaaneja piipahduksia sen selvittämiseksi, onko joku tietoosi tullut blogi kiinnostava? Et kuitenkaan koskaan ehdi tai jaksa tutustua kaikkiin. Jos taas luotat jonkun toisen valintoihin, et koskaan voi tietää, mistä hän on päättänyt jättää sinut paitsi.

Ruotsinkielisistä kirjallisuusblogeista löysin Bloggportalen -nimisen sivuston, joka näyttää aika monipuoliselta. Lisää löytyy varmasti sellaisilla hakusanoilla kuten "blogg" ja "litteratur". Kirjasammon sivuille on koottu yli sadan suomenkielisen kirjallisuusblogin tiedot. Luettelo ei taatusti ole täydellinen, mutta jos sen käyskentelyn aloittaa tuolta, pääsee ainakin hyvään alkuun.

Heikki Poroila