Olen joskus vuosia sitten lukenut novellin, joka alkaa selvityksellä siitä, kuinka pallokalan valmistus täytyy tehdä oikein, jotta siihen ei kuole. …

Kysytty

Olen joskus vuosia sitten lukenut novellin, joka alkaa selvityksellä siitä, kuinka pallokalan valmistus täytyy tehdä oikein, jotta siihen ei kuole.

Varsinainen novelli alkaa kertomalla miehestä, joka on saanut töistä potkut ja kamppailee japanilaisen häpeäkulttuurin kanssa. Hän kutsuu lapsensa syömään luokseen ja he valmistavat kalakeittoa. Novelli päättyy siihen, että lukija ei tiedä onko isä valmistanut kalakeiton väärin pallokalasta vai mitä tapahtuu..

Kysymys kuuluu: olisiko mahdollista tietää mikä voisi olla kyseisen novellin nimi ja kirjoittaja?

Vastaus

Vastattu

Etsitty novelli on Kazuo Ishiguron Perheillallinen, joka ilmestyi Parnasson numerossa 4/1997 Arto Virtasen suomentamana.

Novelli alkaa näin: "Fugu on kala jota pyydetään Tyynestä valtamerestä Japanin rannikolta. Sillä on ollut minulle erityinen merkitys siitä saakka kun äitini kuoli sitä syötyään. Myrkky sijaitsee kahdessa hauraassa pussissa kalan sukurauhasissa. Kun kala perataan, on myrkkypussit poistettava hyvin varovasti, sillä kömpelyyden seurauksena myrkky pääsee leviämään lihaan. Valitettavasti on kovin vaikea päätellä, miten onnistuneesti myrkkypussien poistaminen on sujunut. Täyden varmuuden saa vasta  – niin kuin äitini tapauksessa –  kalaa syötyään."

4 ääntä

Kommentit

Hei! Kiinnostaisi tietää onko varmaa, ettei kyseistä novellia ole julkaistu muualla kuin Parnassossa? Itse muistan myös lukeneeni tuon novellin, mutta tiedän aivan varmaksi, etten ole lukenut Parnassoa tuolloin.