Olen joskus nähnyt hevosen pilllastuvan (mielestäni) hyvinkin vähäpätöiisestä syystä. Mallikkona luulisi, ettei niin iso eläin kovin helposti säikähtäisi. Onko…

Kysytty

Olen joskus nähnyt hevosen pilllastuvan (mielestäni) hyvinkin vähäpätöiisestä syystä. Mallikkona luulisi, ettei niin iso eläin kovin helposti säikähtäisi. Onko se eläinmaailmassa jotenkin erikoista vai jopa tavallista käyttäytymistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hevonen on synnynnäisesti epäluuloinen kaikkea uutta kohtaan. Hevonen tarkkailee ympäristöään jatkuvasti ja huomaa herkästi vähäisetkin muutokset. Taipumus huomata pieniäkin muutoksia ympäristössä on hevosten historiassa joskus ollut hengissä säilymisen kannalta tärkeä ominaisuus.

Nykyhevosissa jalostus ja perimä vaikuttavat ainakin jonkin verran: jotkut hevoset ovat selvästi arempia ja toiset syntyjään rohkeampia. Silti oppiminen ja aikaisemmat kokemukset vaikuttavat hevosen rohkeuteen enemmän kuin perinnölliset ominaisuudet.

Hevoset pelkäävät usein enemmän asioita, joita ne eivät kunnolla näe tai muuten havaitse.

Lähde: Kaimio, Tuire: Hevosen kanssa : Hevosen käyttäytyminen, WSOY 2012