Olen joskus, mahdollisesti 1980-luvulla, ostanut BWT -nimisen neulelehden ja joka kerta sitä selatessani ihmettelen, miksi lehdessä ei ole julkaistietoja…

Kysytty

Hei! Olen joskus, mahdollisesti 1980-luvulla, ostanut BWT -nimisen neulelehden ja joka kerta sitä selatessani ihmettelen, miksi lehdessä ei ole julkaistietoja. Lehden malleissa käytetään pääasiassa Novitan lankoja. Onko se siis jokin Novitan julkaisu, ennen Novita-lehteä? Lehden numero on 40 ja kannessa on alareunassa ISSN-numeroa muistuttava numero: 220392-3-01. Onko tätä lehteä painettu aikanaan paljonkin, useita vuosikertoja ehkä? Mallit ovat hyviä ja lehtien saatavuus kiinnostaa. Nimikin neulelehdeksi on aika outo, vai onko ulkomainen käännös?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

BWT (=Branchengruppe Wollgarne des Textildetaillistenverbandes) on sveitsiläinen vuonna 1941 perustettu tekstiilierikoisalojen yhdistyksen villalankoihin erikoistuneiden kauppiaiden toimialaryhmä. Yhdistyksen tarkoituksena oli antaa lankoihin erikoistuneille kauppiaille enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa lankojen tuottajiin ja toimittajiin. Jäseniksi liittyneet lankakaupat laativat jo toisen maailmansodan aikana houkuttelevia neulonta- ja virkkausmalleja naisille, miehille ja lapsille. Mallit julkaistiin yli 40-vuoden ajan ilmestyneessä BWT-lehdessä (ilmestyi vuodesta 1944 lähtien kerran vuodessa, myöhemmin ilmestyi lisäksi erikoisnumeroita, esim. neulontaohjeita lapsille), jota käännettiin useille kielille ympäri maailmaa. Tänäkin päivänä BWT tukee jäseniään monin tavoin, mm. kurssittamalla ja järjestämällä vuosittaiset Swissexpo-messut. http://www.wolle-schweiz.ch/7.0.html
Nykyisin tämän sveitsiläisten lankakauppojen katto-organisaation nimi on Wolle Schweiz ja se julkaisee lehteä nimeltä Textil Revue. Lehti ilmestyy 40 kertaa vuodessa ja vain saksaksi. http://www.textil-revue.ch/
Helsingin villakehräämö Oy, nyk. Novita http://www.novita.fi/ , julkaisi BWT-lehteä suomeksi vuodesta 1962 alkaen 80-luvun alkuvuosille asti ja käytti malliohjeissa omia lankojaan. Lehteä saattaa vielä löytää antikvariaateista ja kirpputoreilta sekä kirjastoista.