Olen joskus kuullut väitettävän, että jos purukumin nielaisee, kestää seitsemän vuotta, ennen kuin se tulee ulos? Mihin tämä perustuu? Onhan se totta, että…

Kysytty

Olen joskus kuullut väitettävän, että jos purukumin nielaisee, kestää seitsemän vuotta, ennen kuin se tulee ulos? Mihin tämä perustuu? Onhan se totta, että purukumin nielaiseminen ei ole suositeltavaa, mutta ei kai tuo voi pitää paikkansa.

Vastaus

Vastattu

Nielaistu purukumi poistuu elimistöstä niin kuin mikä tahansa suun kautta nautittu ravinto. Vaikka se voi olla vaikeasti poistettavaa hiuksista, vaatteista tai kengänpohjasta, se ei takerru samalla tavalla mahalaukun seinämään tai suolistoon.

Uskomus siitä, että purukumi säilyy elimistössä seitsemän vuoden ajan, tuntuu olevan laajalle levinnyt - ja usein kumottu. On hämärän peitossa, mihin tällainen ajanmääritys perustuu. Kenties selitys on yksinkertaista lukusymboliikkaa: seitsemän on sekä kristikunnassa että monissa ei-kristillisissä kulttuureissa eniten käytetty luku, joka toisinaan merkitsee ylimalkaisesti suurta lukumäärää.

Gastroenterologi David E. Milov kollegoineen on vuonna 1998 julkaissut Pediatrics-lehdessä tapausselostuksen 4½-vuotiaasta pojasta, joka oli pitkään niellyt viidestä seitsemään purukumia päivässä ja näin hankkinut itselleen kroonisen ummetuksen, kun pääasiassa purukumista koostunutta jätöstä oli kasautunut tiiviiksi massaksi hänen peräsuoleensa. Tämä poikkeuksellinen tapaus purukumin nielemisen pitkässä historiassa keskeytettiin kirurgisesti potilaan kaksivuotisen ummetuksen lopettamiseksi, joten purukumin seitsenvuotinen kierto elimistössä jäi tässäkin toteennäyttämättä.

Lähteet ja kirjallisuutta:
Josh Clark, Does gum really stay in you for seven years? | https://science.howstuffworks.com/science-vs-myth/everyday-myths/gum-seven-years.htm
Claudia Hammond, Does chewing gum take seven years to digest? | https://www.bbc.com/future/article/20130625-does-gum-take-years-to-digest
Pentti Lempiäinen, Lukujen symboliikka nollasta miljoonaan
David E. Milov et al., Chewing gum bezoars of the gastrointestinal tract. - Pediatrics, August 1998 | https://pediatrics.aappublications.org/content/102/2/e22
Myth or fact: It takes seven years to digest chewing gum | https://www.dukehealth.org/blog/myth-or-fact-it-takes-seven-years-digest-chewing-gum
Jukka Vesterinen, Purukumikirja