Olen joskus kuullut psykiatrista joka on käsitellyt kirjoissaan sitä miten keskitysleireillä eläneet ihmiset ovat selviytyneet kokemastaan? Käsittääkseni tämä…

Kysytty

Hei. Olen joskus kuullut psykiatrista joka on käsitellyt kirjoissaan sitä miten keskitysleireillä eläneet ihmiset ovat selviytyneet kokemastaan? Käsittääkseni tämä psykiatri on itsekin ollut keskitysleireillä. Voisiko hänen nimensä jotakin kautta saada selville, ja hänen teoksiensa nimet?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on varmaankin Viktor E. Frankl. Frankl toimi psykiatrina Wienissä 1930-luvulla ja joutui keskitysleirille. Franklilta on suomennettu useita teoksia. Kirjassa Ihmisyyden rajalla on Franklin kokemuksia keskitysleiriltä sekä hänen luomansa psykoterapian suuntauksen, logoterapian kehittelyä. Franklista ja logoterapiasta ks. esim. http://www.logoterapia.fi/~logotera/?q=Viktor+Frankl+-artikkeli