Mikä suomalainen kirjalija/kirjasarja?

Kysytty

Olen jo pitkän aikaa miettinyt mikä suomalainen kirjalija/kirjasarja kyseessä.

Sarjassa käydään lävitse perheen/suvun tarinaa. Perheen perustamisesta - lasten kasvamiseen aikuiseksi- muistaakseni sarjassa oli myös joku lääkäri (eläinlääkäri?) Muistan vain jonkun Helkaman kaltaisen nimen. Sillä etsiessä ei löydy mitään.

Muistaakseni samalta kirjailijalta tuli joskus myöhemmin kirja jonka juoni meni jotenkin näin: raskaana oleva nainen lähti pakoon mustasukkaista/pahoinpitelevää miestä. Loppua en muista.

Vastaus

Vastattu

Kaipaamasi sarja voisi olla Johanna Marttilan Helkalan kartano. Sen osat ovat Reipas tyttö saa paikan, Hellitä suitsia, Kati, Helkalan villikot, Helkalan kilpakosijat, Häät Helkalassa ja Näkemiin, Helkala. Sarjassa seurataan ensin kartanon tyttärten Katin ja hänen Matti-miehensä perhe-elämän alkua ja myöhemmin heidän lastensa vaiheita. Perheen vanhin tytär Emmi opiskelee eläinlääkäriksi. Myöhemmin Marttilalta ilmestyi Elämän palapeli -romaani, jonka juoni vastaa kuvaamaasi.

Tietoa Johanna Marttilasta ja hänen teoksistaan Kirjasammossa: https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aperson_123175937825466.