Olen jo pitkän aikaa etsinyt lapsuuden aikaista satukirjaa, jonka nimeä en muista. Mieleen siitä on jäänyt esim. satu Roska-Joonaksesta ja prinsessa, jonka…

Kysytty

Olen jo pitkän aikaa etsinyt lapsuuden aikaista satukirjaa, jonka nimeä en muista. Mieleen siitä on jäänyt esim. satu Roska-Joonaksesta ja prinsessa, jonka vanhemmat eivät halunneet sadetta, koska silloin olisi syntynyt sateenkaari, jota pitkin prinsessa olisi päässyt takaisin kotiinsa taivaaseen. Alussa on myös satu pojasta, joka vahingossa ampuu oman koiransa. Joka sadussa oli opetus lopussa. Jos tiedät tämän, olen ikuisesti kiitollisuudenvelassa : )

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on varmaankin Anna Taurialan satukirja Iltasatujen aarteet (Kirjalito 1984). Kirjassa on satu Roska-Joonaksesta, Prinsessa Jadehelmestä ja Pum-Tuukasta sekä 45 muuta satua. Yksi kappale näyttää vielä olevan Helmet-kirjastojen kokoelmissa, http://www.helmet.fi/ .

Kiitokset kuuluvat Suomen Nuorisokirjallisuuden Instituutille, jonka ylläpitämästä kokoelmatietokannasta tiedot löytyivät. Hakulomake on täällä: http://prettylib.erikoiskirjastot.fi/snki/lastenjanuorten.htm

2 ääntä

Kommentit

etsitään penni ja topo kirjoja 1980 luvun alussa tehtyjä mistä löytyisi??????