Olen jo pitkään seurannut Vantaalla eräitä vanhoja hylättyjä rakennuksia, jotka ovat jo niin huonossa kunnossa, että niitten pelastamiseksi ei ole enää mitään…

Kysytty

Olen jo pitkään seurannut Vantaalla eräitä vanhoja hylättyjä rakennuksia, jotka ovat jo niin huonossa kunnossa, että niitten pelastamiseksi ei ole enää mitään tehtävissä eikä kukaan niille mitään teekään, mutta niistä saisi (vielä) talteen vanhoja rakennusosia. Mutta mistä ihmeestä voisin saada selville omistajan, jotta voisi kysyä lupaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Erilaisia tietoja kiinteistöistä ja niiden omistajista löytyy Väestörekisterikeskuksesta. Väestörekisterikeskuksen http://www.vaestorekisterikeskus.fi/default.aspx?id=170&docid=212 omilla sivuilla kerrotaan seuraavasti:

Väestötietojärjestelmässä olevia kiinteistötietoja ylläpidetään Maanmittauslaitoksen kiinteistötietojärjestelmän avulla. Tiedot päivitetään väestötietojärjestelmään kerran viikossa. Kiinteistötietojen ylläpidosta on säädetty väestötietojärjestelmästä ja Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista annetussa laissa (661/2009).

Väestötietojärjestelmään rekisteröidään kiinteistöistä muun muassa seuraavat tiedot:

Kiinteistötunnus
Tilan nimi
Omistajan nimi ja osoite
Saanto- ja lainhuudatus
Kiinteistöllä sijaitsevat rakennukset

Itä-Uudenmaan maistraatin Vantaan yksiköstä http://www.maistraatti.fi/fi/maistraatit/Etela-Suomen-laani/Ita-Uudenma… voi tiedustella asiaa tarkemmin.